Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet med solceller man har utan för elmätaren, alltså inte ansluten till elmätaren.
Vi leker med tanken att skaffa några få solceller för att kompensera lite av elpriset, som gärna ligger på 2500-3000kr i månaden (vinterhalvåret). Vi är 2 personer i hushållet & elpriset/elanslutningen blir bara dyrare och dyrare.

Letar alltså efter tips för solcellspaket/kit där man inte behöver ansluta sig till elnätet/elmätaren.
 
Vad ska ni driva med dem?
De kommer att ge extremt lite el på vintern.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad ska ni driva med dem?
De kommer att ge extremt lite el på vintern.
Då jag är helt ny på detta ämnet, vet jag faktiskt inte vad vi ska driva dem med eller hur det hela funka.
 
Jag misstänkte det.

Om du ansluter dem till elnätet får du investeringsbidrag. Du kan sälja all el du inte använder själv. Du får dessutom ett skatteavdrag motsvarande den el du säljer. Så jag ser ingen anledning till att inte ansluta den till elnätet.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag misstänkte det.

Om du ansluter dem till elnätet får du investeringsbidrag. Du kan sälja all el du inte använder själv. Du får dessutom ett skatteavdrag motsvarande den el du säljer. Så jag ser ingen anledning till att inte ansluta den till elnätet.
Är det inte otroligt dyrt att ansluta sig till nätet då? Tänker även om man få investeringsbidrag & skatteavdrag så behöver man väl fortfarande betala till eon & dessutom kostar väl installationen en hel del?
Vi förbruka runt 10 000 kwh / år
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Har du inte redan en elanslutning?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag misstänkte det.

Om du ansluter dem till elnätet får du investeringsbidrag. Du kan sälja all el du inte använder själv. Du får dessutom ett skatteavdrag motsvarande den el du säljer. Så jag ser ingen anledning till att inte ansluta den till elnätet.
Håller med, exakt vad skulle syftet vara att ha det anslutet utanför elmätaren?
 
Ni är ju uppenbarligen redan anslutna till nätet. Att byta elmätare kostar inget.
Det finns enbart nackdelar med ditt förslag såvida man inte går helt off-grid men det är ju inte så troligt
 
D Daniel 109 skrev:
Har du inte redan en elanslutning?
Jo eon äger ju kabeln hos oss & dem har höjd med ca 500kr i bara elnätsanslutning avgift. Tänker att även om man skulle kunna bli självförsörjande på el
F fsn skrev:
Håller med, exakt vad skulle syftet vara att ha det anslutet utanför elmätaren?
Dyrt att ansluta sig till elnätet tänkte jag?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag misstänkte det.

Om du ansluter dem till elnätet får du investeringsbidrag. Du kan sälja all el du inte använder själv. Du får dessutom ett skatteavdrag motsvarande den el du säljer. Så jag ser ingen anledning till att inte ansluta den till elnätet.
Jag ser anledningar till att inte investera i solceller och att inte ansluta till nätet.
Det finns starka krafter som vill återinföra fastighetsskatt och obeskattad/lågbeskattad produktion får nog svårt att klara sej mot klåfingriga politiker.
 
Självförsörjande med solceller på vinter skulle kräva en fotbollsplan med paneler och en batterilödning. Tro mig jag vet, har solceller. Ger ett par kw på vintern/dag om det är bra väder
 
Tips på effektiva inte för dyra elsystem då där man ansluter sig?
 
J kalle_k skrev:
Självförsörjande med solceller på vinter skulle kräva en fotbollsplan med paneler och en batterilödning. Tro mig jag vet, har solceller. Ger ett par kw på vintern/dag om det är bra väder
Alltså är solceller inte alls lönsamma i Sverige då vi har ca 4-6 månader vinter/kallt/mindre sol
 
Du måste upp i storlek om det skall vara ekonomiskt. Under 100-150 000 finns ingen anledning
 
Jo, det är lönsamt med break-even på 8 till 10 år med nuvarande bidrag/elpriser.
Men produktionen är extremt ojämn över året. April, maj och juni är bäst och då måste man sälja överskottet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.