Ska bygga ny stuga nästa år och den kommer aldrig att kunna kopplas in på elnätet.

Elförbrukare som kommer att finnas i stugan:
* Kylskåp kontinuerligt i drift maj-oktober
* Belysning
* Dieselkamin på standby för att kunna slå på den på distans
* 4G router alltid på
* Laddning av telefoner och surfplattor via USB (5V)
* Tryckvattenpump
* Möjlighet att ibland ladda laptop

Vilket alternativ bör jag välja och varför?

* 12V-system rakt igenom. Kylskåp och belysning måste då vara anpassade till detta. Grova kablar behövs.
* 24V batterier och solpaneler och 240V-system i stugan via sinusinverter. Standard kylskåp och belysning kan användas. Blir upp och nedtransformering för att ladda via USB.

Spontant är det ju få prylar som behöver mer än 12V men det vore ju lättare att hitta armaturer och kylskåp för vanlig nästspänning.
 
Den största begränsningen för sådana system är batterierna. Det är en totalt sett mycket liten energimängd som går att lagra i batterierna i förhållande till deras vikt och pris. Livslängden är inte heller den bästa. Därför är punkt ett att minimera alla förbrukare som skall stå på jämt. Fundera på om du kan avvara någon av de ständiga förbrukarna du nämner. En inverter har en tomgångsförbrukning som är högst relevant för hur många dagar utan sol du klarar. Jag skulle satsa på att så mycket som möjligt skall gå från batterierna utan inverter. Sedan kan du ha en inverter som du slår på precis när du behöver 230 V till något.
 
Får inte ihop det här riktigt.

Ett 130l Isotherm kylskåp förbrukar 418W/dygn. http://www.indelwebastomarine.com/i...s/large-fridges-90-130-l/cruise-130-elegance/
Ett vanligt 346l Siemens kyl förbrukar 205W/dygn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1517461

Ett 125l kyl och 40l frys Isotherm CR 165 förbrukar 600W/dygn. http://www.indelwebastomarine.com/i...gerators/xlarge-fridges-165-271-l/cruise-165/
En vanlig Siemens 211l kyl och 92l frys förbrukar 411W/dygn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=912551

En http://solarlab.se/solpanel/inverter500w-24-230.html drar 6W på tomgång och har 90% verkningsgrad skulle då lite grovt beräknat ge:

Siemens kyl: 205W/dygn / 0,9 + 6W*24 = 371W/dygn.
Siemens kyl/frys: 411W / 0,9 + 6W*24 = 600W/dygn.

Tänker jag fel eller blir det minst lika effektivt och inköpsmässigt billigare att gå på inverter samtidigt som man får rymligare kyl/frys?
 
Kyl/frys går att driva med gasol. Dessa som man har i husvagnar.
Alt 3 är egen vindsnurra.
 
W = Watt = J/s = Energi / tid = Effekt = hur mycket energi som förbrukas momentant
W/dygn = Energi / (tid * tid*) vilket är en konstig enhet som kanske kan användas i något sammanhang men inte detta.
Wh = WattTimmar = Energi * tid / tid = Energi = Total mängd förbrukad energi med en given effekt över en given tid. Wh kan omvandlas till J med en faktor som beror på antalet sekunder/timme=3600.
Wh/dygn = Energi / tid = Total mängd energi förbrukad under ett dygn
 
Redigerat:
På indel webastos hemsida har de inte koll på enheterna. W/dygn är en helt felaktig enhet för energi. Om siffrorna stämmer men avser Wh/dygn så stämmer dina beräkningar. Jag är lite förvånad att båtkylarna skulle vara så mycket sämre. Hur mycket batteri tänkte du ha? Ett 100 ah 12 v batteri innebär 1200 Wh. Det klarar den snålaste varianten i ditt exempel under tre dygn om det är mulet.
 
Avemo skrev:
...Ett 100 ah 12 v batteri innebär 1200 Wh. Det klarar den snålaste varianten i ditt exempel under tre dygn om det är mulet.
Det är väl lite optimistiskt räknat?
Tömmer man batteriet till mindre än 50% av dess kapacitet börjar man nog få problem.
 
Visst är det så. Jag ville bara ge lite perspektiv på hur mycket batterier som behövs. Vill man inte tömma mer än till hälften så räcker ett 100 ah batteri till att driva invertern ensam i fyra dygn.
 
Redigerat:
Jag har ett liknande projekt på G, dock utan energikrävande finesser som kyl och pumpar.

Mitt val är 230V standardinstallation vilket ger flexibiliteten att även kunna driva anläggningen med elverk om man så skulle önska.

Tanken just nu är att huvudsakligen montera uttag för platta Eurokontakter (max 2A) för att ingen ska koppla in stora förbrukare. Något vanligt Schukouttag kommer det att bli på något undanskymt ställe.

230V betyder billiga armaturer, standard LE- och LED-lampor, inget meck med anslutning och laddning av elektronikprylar. Dessutom finns det standard installationsmateriel och tydliga regler för hur allt ska dimensioneras och installeras. Att 230V sannolikt kräver ett jordtag är en komplikation, men det är lösbart.

Sedan ska vi väl understryka att både 12V- och 230V-anläggningar av det slag som diskuteras här är behörighetskrävande när det gäller installationen.
 
Gasol har jag i nuvarande stugan och det suger att bara ha kylskåpet kallt halva helgen. Det är därför jag vill kunna ha kylen på konstant. Då kan jag även lämna saker där och ölen är kall på fredag kväll :) Gasol blir väldigt kostsamt att lämna igång över tid.

Ursäkta felet med enheten, borde veta bättre men tog bara benämningarna från Webastos hemsida :(

Tanken är 5-600W solceller. Räcker 400Ah batterier?

Jag tänker att de stora vitvarujättarna satsar ganska mycket mer på forskning för att få ner energivförbrukningen.
 
edmund skrev:
Gasol har jag i nuvarande stugan och det suger att bara ha kylskåpet kallt halva helgen. Det är därför jag vill kunna ha kylen på konstant. Då kan jag även lämna saker där och ölen är kall på fredag kväll :) Gasol blir väldigt kostsamt att lämna igång över tid.

Ursäkta felet med enheten, borde veta bättre men tog bara benämningarna från Webastos hemsida :(

Tanken är 5-600W solceller. Räcker 400Ah batterier?

Jag tänker att de stora vitvarujättarna satsar ganska mycket mer på forskning för att få ner energivförbrukningen.
Det låter väldigt märkligt att ditt gasolkylskåp bara fungerar en halv dag. Mina föräldrar har en sommarstuga som drivs av gasol och ett bilbatteri och de har gasolkylskåpet på veckor i stöten utan problem.
 
En tumregel är att solpanelerna kan ge samma årsutbyte i kWh som effekten i W. Det gäller vid återmatning till nätet. I fallet med batterier kommer det att bli mindre eftersom batterierna kan bli fulladdade.

Skall dieselkaminen och 4G-routern stå på även på vintern, och i så fall vilken effekt förbrukar de? Det kan bli ett större problem än kylskåp på sommaren. November kan vara ganska mulet och December Januari är mörka oavsett moln.
 
Gasolkylskåpet fungerar så länge det finns gasol. Men från varmt tar det nästan ett dygn innan det är riktigt kallt. Känner inte för att släpa en P11 varannan vecka.

Dieselkaminen kommer att stå på under vintern men då är kylskåpet givetvis avstängt. Den ska enligt http://wallas.fi/index.php?id=66 dra 57,6-115,2Wh/dygn. Får man ur det ur 5-600W solceller i snitt under vintern?

4G-routern blir avhängigt om jag hittar någon som klarar kylan och är prutbart.
 
Här är en tabell med soltimmar för de olika månaderna för några orter:
http://www.delaval.se/imagevaultfiles/id_8314/cf_5/soltabelll.pdf

Här är en som har sammanställt lite om sina solceller:
http://bengts.blogg.viivilla.se/fakta-solceller/

de båda ger en likartad bild av vad man kan förvänta sig. Om vi antar att dina 600W solpaneler kan ge 600 kWh per år och att 2% av detta sker i december innebär det 12 kWh i december. 12/31 = 387 Wh per dygn. Helt orimligt verkar det inte, men man skall nog inte räkna med att det blir avbrottsfritt.
 
Avemo skrev:
Här är en tabell med soltimmar för de olika månaderna för några orter:
[länk]

Här är en som har sammanställt lite om sina solceller:
[länk]

de båda ger en likartad bild av vad man kan förvänta sig. Om vi antar att dina 600W solpaneler kan ge 600 kWh per år och att 2% av detta sker i december innebär det 12 kWh i december. 12/31 = 387 Wh per dygn. Helt orimligt verkar det inte, men man skall nog inte räkna med att det blir avbrottsfritt.
Soltimmar eller solskenstimmar som SMHI kallar det är inte lämpliga för att uppskatta solenergipotential. Solskenstiden talar bara om när den direkta instrålningen är 120 W/m2 eller högre.Har ni inte tillgång till ett simuleringsprogram så använd SMHIs globalstrålningsdata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.