När vi byter bil nästa gång så lutar det nog åt att skaffa en laddhybrid bil, Vi kör oftast kortare sträckor på max 10km så en laddhybrid skulle vara perfekt för oss(förutom priset då). Ännu bättre skulle det vara om man kunde ha en mindre solcells fristående anläggning för att ladda den under sommarhalvåret.
Att det kanske tar lång tid att ladda gör inget för bilen står ändå parkerad 95% av tiden.
Nu har jag inte så mycket koll på vad som går att göra, men är det något som genomförbart?
 
Självklart.. ALLT går.. :)
Beror ju lite på vad typ av laddare man har till bilen. Hur många watt laddaren drar måste du ju ha solpanel i till svarande storlek. Det kan dog bli kostbart.
Men det går..
 
Och nån liten anläggning räcker knappast, skulle tro att du behöver en par kW i anläggningen. Största tiden av ett dygn får man inte ut så mycket. det blir skugor, moln och "dåliga"vinklar.
 
Som jag har förstått det så går det att ladda den på 6,10 eller 16 ampers säkringar. Om laddaren automatiskt anpassar sig (det kanske inte ens är möjligt?) eller om man själv väljer effekt man ska ladda med, det vet jag inte.

Vad händer om laddaren drar tex 1000w men solcellerna bara levererar 600w?
 
Laddaren kan i princip ge lika mycket ut som man matar in minus förluster i laddaren, laddaren vill troligen ha 230 Volt så du måste ha en omvandlare till 230 Volt. Sedan måste du ha några rejäla batterier som du kan ladda under dagen då bilen inte är hemma, för på mornar och kvällar ger solcellerna dåligt. En lite större regulator, 5-10 160 Watt paneler.
Jag skulle gissa att matr kostar 30 - 40 000:-
 
När det är dags för dig att sätta upp anläggningen ser sannolikt förutsättningarna annorlunda ut.
Då har vi sannolikt infört nettodebitering och då lönar det sig bättre att elnätansluta anläggningen.
Då bör du dimensionera anläggningen så överskott undviks.
Med andra ord sparar du köpt el som du gör av med i huset
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.