Elpriset har gått upp så himla mycket och nu pratas det om att priset ska gå upp mera. Så jag tänkte fixa solceller till min lägenhet om det går.

Finns det solceller man kan montera mot fönstret?
 
Är det inte trevlig att ha ett fönster?
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
C champion skrev:
Elpriset har gått upp så himla mycket och nu pratas det om att priset ska gå upp mera. Så jag tänkte fixa solceller till min lägenhet om det går.

Finns det solceller man kan montera mot fönstret?
Bara att glömma, försök få din hyresvärd eller styrelsen om det är Brf att gå med på det, ganska omöjligt. Samt att den lilla yta du kan täcka skulle inte räcka så långt…
 
Med så kallad guerilla-anläggning balkongkraftverk, så går det.
Det är en liten solcellsanläggning med 1 eller 2 paneler, varje på ca 300 kWp.
Därtill en panel-växelriktare med max.uteffekt 600 W. De är avsedda just för lägenheter och monteras på balkong.

I en lägenhet gör man inte av med så mycket ström, eftersom hyresvärlden betalar uppvärmning och varmvattnet.

Här står litet info:
https://gruene-ush.de/energiewende/.../66/2021/01/2020-06-15_Guerilla-PV_Folder.pdf
 
  • Solcellspaneler monterade på balkongräcket av en lägenhet, avsedda för guerilla-anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I en lägenhet gör man inte av med så mycket ström, eftersom hyresvärlden betalar uppvärmning och varmvattnet.
Så har det oftast varit men vi kommer nog att få se alltmer av individuell mätning av el, vatten och värme
 
F fribygg skrev:
Så har det oftast varit men vi kommer nog att få se alltmer av individuell mätning av el, vatten och värme
Helt sant. Hela fastighetsbranschen går mot individuell mätning och debitering för el, kallvatten och varmvatten.

Man har även börjat snegla på att hantera effekttaxa mot slutkund, dvs enskild hyresgäst.
 
Men värme är det värre att debitera individuellt. det finns ingen isolering mellan lägenheterna. Så om man accepterar lite lägre temperatur drabbas grannarna. Gavellägenheter kräver också klart mer energi.

Jag testade när jag bodde i en lägenhet. Även om jag stängde av värmen helt höll lägenheten en helt okej temperatur.
 
tensiden tensiden skrev:
Helt sant. Hela fastighetsbranschen går mot individuell mätning och debitering för el, kallvatten och varmvatten.

Man har även börjat snegla på att hantera effekttaxa mot slutkund, dvs enskild hyresgäst.
Det är ju en fråga för energileverantören, fastighetsägaren behöver inte alls befatta sig med det när individuell mätning är införd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.