Hej!

Ska skaffa en liten stuga att ställa upp inom kort och kommer ej ha tillgång till el i den.
Funderar på att skaffa någon form av Solpanel eller liknande för att få tillgång till el.

Någon som har något bra tips på något som skulle vara passande?

Kommer inte bo i stugan för jämnan, men kommer nyttja den året runt.
Kan väl säga att det enda jag med säkerhet kommer använda elen till är väl lampor och laptop, kanske 5-6 timmar om dagen om man räknar i överkant.

Sist, är det något man kan sätta upp själv eller måste elektriker vara inkopplade?

Tacksam för tips.
 
Belysning behöver inte dra så mycket. En laptop drar mer, men det är också hanterligt. Du behöver solpaneler och batterier. Det kan du installera själv så länge du håller dig under 48 volt. Du kan även ha en enkel omvandlare för att få 230 V. Så länge du inte gör några fasta installationer kan du använda den utan att tillkalla elektriker också.

Erik
 
Tack för det snabba svaret!

Låter bra det!
Laptop användningen är väl något man lätt kan dra ner på också. Samt att jag kan ladda batteriet i den på annan plats.
 
Ja, då blir det inte dyrt. Kolla in på www.24volt.eu. Dom säljer billiga (och riktigt bra paneler) och regulatorer.

Om jag hade var du så hade jag gjort följande:

Www.24volt.eu
>100W solpanel för
Enkel regulator för 6-800kr
En 6mm gummiklädd kabel (från solpanel till regulator)

Biltema.se
Batteri 105Ah för sol- & vindkraft
4mm lågvoltskabel svart/röd (20m? Beroende på stugans storlek)
6mm lågvoltskabel för batteri till regulator 1m

Www.legoelektronik.se
12v el-uttag
12v stickkontakter
Cigguttag för inbyggnad

Www.ebay.com
12v led lampor 1-6watt (sök: "12v e27")

Vad gäller lamparmaturer kan du i stort sett ta vilken som helst, bara det är e27 sockel.

Cigguttaget för inbyggnad kan du montera i en egenbyggd låda. Perfekt att koppla in olika biltillbehör i eller billaddare för telefon.

Glöm inte att säkra upp allt med flatstiftssäkringar. Finns säkringshållare på biltema.


En lampa på 3 watt

3/12v = 0,25Ah
Lampan drar alltså 0,25ampere i timmen. Två likadana lampor drar 0,5ampere i timmen. En solig fin dag så laddar väl panelen ca 4-6 ampere i timmen. En dålig dag kanske 1ampere i timmen. Så för belysningen kommer du alltid ha ström i ovanstående system. På våren, sommaren och hösten lär du garanterat klara av din dator utan några som helst problem. Försök skaffa en 12v laddare till dina grejer då en växelriktare bara drar onödig ström.

Fråga om du vill veta mer, har nyss kopplat in ett dubbelt så stort system i stugan min och är sjukt nöjd. Själv kör jag vattenpumpar, LED-tv, iphone och ipodladdning, stereo och lampor. Jag slösar på strömmen! Men lik tusan har jag fulladdade batterier jämt :) solen är effektiv!


/Christian
 
Prisskillnade mellan ett sniksystem och ett där man inte behöver snåla är så pass låg att det inte är försvarbart. Visst kan du komma billigare undan med en minde panel, men dom få extra hundralapparna ger dig så enormt mycket!
 
Christian. Måhända en smula besserwisseraktigt, men ampere per timme är inte en relevant enhet. En 3W lampa för 12 volt drar 0,25 ampere och inget annat. Lyser den i en timme så förbrukar den 0,25 amperetimmar.

Batteriets kapacitet mäts i amperetimmar (ah).
Strömmen lampan drar mäts i ampere (a).
Ampere per timme är en felskrivning.
 
Förenklat för en nybörjare så tror jag nog att det funkar med en sådan beskrivning. Men tack för rättningen.
 
Det var en bra beskrivning. Det enda jag påpekar är att där du skriver "ampere i timmen" skall det bara stå "ampere". Det är inte så ovanligt med trådar där folk har svårt med enheterna. I synnerhet elektriska enheter. Jag tror att alla kan vinna på att felaktigheter påpekas.

Erik
 
Avemo skrev:
Det var en bra beskrivning. Det enda jag påpekar är att där du skriver "ampere i timmen" skall det bara stå "ampere". Det är inte så ovanligt med trådar där folk har svårt med enheterna. I synnerhet elektriska enheter. Jag tror att alla kan vinna på att felaktigheter påpekas.

Erik
Point taken :)
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Kommer att bygga en liten hobby-anläggning nu.

En kompis har också byggt en anläggning i fjol. Får se om jag hittar bilden sen.
I regel klarar man sig utan elektriker, bara om man matar in i det offentliga el nätet krävs det en behörig elektriker som kopplar in hela anläggningen.
 
Ewald skrev:
Kommer att bygga en liten hobby-anläggning nu.

En kompis har också byggt en anläggning i fjol. Får se om jag hittar bilden sen.
I regel klarar man sig utan elektriker, bara om man matar in i det offentliga el nätet krävs det en behörig elektriker som kopplar in hela anläggningen.
Så sant som du skriver så behövs det ingen elektriker för att koppla in 12 Volt.

OBS! Men det är fortfarande livsfarligt om man inte vet vad man gör!

Med det sagt, vad blir det för solcellspanel? Reg? Kabel? Uttag? :)

Och kom ihåg, inga frågor är för dumma! Hellre en dum fråga för mycket än ett tillbud, eller än värre.. ett olycksfall.

/Christian
 
Kablar med större area/diameter har mindre förluster. Dessa kablar som jag har hemma har 6 mm².
Har en 25 A controller och en inverter på 600 W (max. 1200 W).
Min inverter ger bara en modifierad sinus-spänning (prylar som kräver en ren sinus våg får inte kopplas till invertern)

Panelerna är på 185 W ... resten måste jag kolla.
 
Räkna på det! Du kanske inte behöver större kabelarea.

Rada först upp antalet prylar du tänkt köra (vattenpump, lampor) och dess watt. Räkna lite på avstånden och watt med denna kalkylator!
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Det kan även vara bra att rada upp allting och beräkna wattimmarna totalt så att du vet hur stor batteribank du behöver. Är du bara där över helgen så behövs det kanske ingen jättebank i och med din stora solcell. Med min 150W-panel hinner jag knappt göra av med någon ström ur batterierna. Lyser solen så toppladdar jag jämt fastän jag kör TV, stereo och lampor.

LED-TV 22", LED-lampor, stereo och vattenpump drar inte mer än 2-3A, för mig.

Kom ihåg att växelriktaren suger en del kräm också, fast den är i standby.


/Christian
 
Hej! Jo, jag vet, det går kanske med mindre kablar också, men störra kablar är en fördel med hänsyn till förlusterna. Tänk på att man alltid har förluster i ett system (inverter, kablar, controller osv.).

Har räknat på det tidigare. Ska kolla din länk.
 
Ja, själv har jag byggt allt med 4mm kabel förutom från solcellen -> reg -> batteri där det är 6mm. Sen har jag 6mm till det närmsta uttaget också.

För att komma ihåg allt så har jag skrivit ihop ett dokument till efterlevande :)

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.