Hej.
Jag mailade Skatteverket, men de hade 11 vardagars svarstid så jag hoppas på snabbare svar här.

Jag och min sambo tänkte installera solceller och har kommit rätt långt i processen. Men när jag läste på Skatteverkets hemsida gällande mikroproduktion av el på privatbostad blir jag bara snurrig.

https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html

Till saken hör att frugan på sin fritid målar tavlor och säljer via sin enskilda firma. Hon omsätter ca 100'000 kr.

Vad menas med det som står på:
"Du behöver troligen inte registrera dig för moms". Se bifogad bild.

Jag fattar ärligt talat ingenting. Vad menas med annan försäljning? Räknas hennes försäljning i den enskilda firman in också?
Fattar nada!
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd som ger information om momsregistrering och försäljning av el från solcellsanläggningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kränger du för övrt 80k så blir du moms (el o fruns försäljning ihop) = moms men det är ju knappast ngt problem.

Eller HUR Tänker du???
 
Problem vet jag inte. Jag fattar bara inte vad hennes försäljning i hennes bolag har med vår solcellsanläggning att göra.

Hon säljer ju för övrigt utan moms då det finns ett undantag för moms för konstnärer. (Upp till ett visst belopp).

Elen ska alltså säljas med moms. Och vi ska betala in momsen till Skatteverket?
Fattar inte varför de ska göra det så jäkla komplicerat..
 
För konst är ju gränsen 336000 per år, förutsatt att hon säljer konsten själv utanför den enskilda firman.
Då slipper hon moms men har å andra sidan begränsad möjlighet till avdrag.

"Moms inom kulturområdet" på skatteverket är bra att ha koll på.
 
För enskild firma gäller även samma regler, dvs momsfritt upp till 336'000 kr. Ej på HB och AB.

Men nu gällde det ju moms och solceller.
Som jag förstår det, så säljer man el för 20'000 kr/år och exempelvis hyr ut attefallaren för 70'000 kr/år så ska man momsa på allt..
Eller har jag missförstått?
Får nog ta och ringa Skatteverket..
 
Jag har nu varit i kontakt med Skatteverket och fått svar på mina frågor.

Skulle vara tacksam om någon med större erfarenhet av moms och skatt kunde göra en liten analys av läget.
Se min konversation med skatteverket nedan:


"Hej.
Jag och min sambo är på gång att installera solceller på vårt villatak.
När jag läste på Skatteverkets hemsida om solceller och moms så uppstod ett frågetecken.
Min sambo driver enskild firma. Hon är konstnär och säljer sin konst.
Det står på er sida att om man säljer el och andra varor för över 80'000 kr så måste man registrera sig för moms.
Om min sambo via sin enskilda firma säljer sina konstverk för över 80'000 kr, påverkar detta oss i så fall? Eller missförstår jag det hela?"

Svar från Skatteverket:
Hej,

Det gäller all försäljning under ett kalenderår, alltså både el och andra varor och tjänster i verksamheten.


Förljdfråga
Hej.
Jag talade med din kollega på telefon och han sa att det inte gällde i detta fall då min sambos enskilda firma är registrerad för konstnärlig verksamhet och momsbefriad upp till ca 360'000 kr. Kan du bekräfta att så är fallet?

Svar från Skatteverket:
Hej,

I ert fall är det två beloppsgränser att hålla koll på, först är det den generella på 80 000 samt den högre gränsen på 300 000 gällande konstverk.

Man ska räkna ihop både typerna av försäljning tillsammans. Om beskattningsunderlaget för samtlig försäljning (konst och el) överstiger 80 000, så ska sambon registrera sig för moms. Dock kan försäljningen av konsten fortfarande vara undantagen skatteplikt om beskattningsunderlaget understiger 300 000.

Jag länkar till vår rättsliga vägledning, där finns även ett räkneexempel dock med den gamla gränsen på 30 000, men det är bara att tänka att den istället är 80 000.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/355541.html

Under rubriken "För konstnärer som inte är skattskyldiga för omsättning av konstverk" hittar ni både att man tar hänsyn till all försäljning gällande beskattningsunderlaget samt ett räkneexempel.

Följdfråga:

Jag läste vägledningen, men känner inte att jag blir mycket klokare ändå.

För att vara övertydlig. Jag och min sambo ska alltså sälja el från solceller uppsatta på vårt gemensamt ägda privata hus och elen som de producerar avser ENBART privat förbrukning.
Hennes försäljning av tavlor har inget med solceller att göra.

Fråga 1: I och med att hennes försäljning av tavlor i hennes enskilda firma + vår privat sålda el överstiger 80'000 kr men understiger 336'000 kr så ska vi privat registrera oss för moms och sälja el inklusive moms?

Fråga 2: Så länge hon håller sin försäljning av tavlor under 336'000 kr så är hon momsbefriad på sin försäljning av tavlor och vår försäljning av el ska inte räknas in här?

Fråga 3: om vi ska registrera oss för moms, hur ska hon då göra med sin bokföring? Påverkas den utav vår försäljning av el?
Bokföringen ska ju enbart innehålla sådant som avser verksamheten som drivs av företaget. Och det är ju INTE försäljning av sol-el.

Svar från Skatteverket:
Hej,

Svar på fråga 1 och 2 är ja, det stämmer. När det gäller fråga 3 så är svaret att om man är momsregistrerad för försäljningen av el så är man skyldig att upprätta en bokföring för den försäljningen, den ska vara separerad från försäljningen av konstverken.


Analys:
Som jag förstår det så ska vi alltså momsregistrera oss båda två för försäljning av el.
Vad betyder det? Innebär det att vi måste starta ett företag? Detta blir bara knasigare och knasigare..
 
S StevieGee skrev:
Jag har nu varit i kontakt med Skatteverket och fått svar på mina frågor.

Skulle vara tacksam om någon med större erfarenhet av moms och skatt kunde göra en liten analys av läget.
Se min konversation med skatteverket nedan:


"Hej.
Jag och min sambo är på gång att installera solceller på vårt villatak.
När jag läste på Skatteverkets hemsida om solceller och moms så uppstod ett frågetecken.
Min sambo driver enskild firma. Hon är konstnär och säljer sin konst.
Det står på er sida att om man säljer el och andra varor för över 80'000 kr så måste man registrera sig för moms.
Om min sambo via sin enskilda firma säljer sina konstverk för över 80'000 kr, påverkar detta oss i så fall? Eller missförstår jag det hela?"

Svar från Skatteverket:
Hej,

Det gäller all försäljning under ett kalenderår, alltså både el och andra varor och tjänster i verksamheten.


Förljdfråga
Hej.
Jag talade med din kollega på telefon och han sa att det inte gällde i detta fall då min sambos enskilda firma är registrerad för konstnärlig verksamhet och momsbefriad upp till ca 360'000 kr. Kan du bekräfta att så är fallet?

Svar från Skatteverket:
Hej,

I ert fall är det två beloppsgränser att hålla koll på, först är det den generella på 80 000 samt den högre gränsen på 300 000 gällande konstverk.

Man ska räkna ihop både typerna av försäljning tillsammans. Om beskattningsunderlaget för samtlig försäljning (konst och el) överstiger 80 000, så ska sambon registrera sig för moms. Dock kan försäljningen av konsten fortfarande vara undantagen skatteplikt om beskattningsunderlaget understiger 300 000.

Jag länkar till vår rättsliga vägledning, där finns även ett räkneexempel dock med den gamla gränsen på 30 000, men det är bara att tänka att den istället är 80 000.

[länk]

Under rubriken "För konstnärer som inte är skattskyldiga för omsättning av konstverk" hittar ni både att man tar hänsyn till all försäljning gällande beskattningsunderlaget samt ett räkneexempel.

Följdfråga:

Jag läste vägledningen, men känner inte att jag blir mycket klokare ändå.

För att vara övertydlig. Jag och min sambo ska alltså sälja el från solceller uppsatta på vårt gemensamt ägda privata hus och elen som de producerar avser ENBART privat förbrukning.
Hennes försäljning av tavlor har inget med solceller att göra.

Fråga 1: I och med att hennes försäljning av tavlor i hennes enskilda firma + vår privat sålda el överstiger 80'000 kr men understiger 336'000 kr så ska vi privat registrera oss för moms och sälja el inklusive moms?

Fråga 2: Så länge hon håller sin försäljning av tavlor under 336'000 kr så är hon momsbefriad på sin försäljning av tavlor och vår försäljning av el ska inte räknas in här?

Fråga 3: om vi ska registrera oss för moms, hur ska hon då göra med sin bokföring? Påverkas den utav vår försäljning av el?
Bokföringen ska ju enbart innehålla sådant som avser verksamheten som drivs av företaget. Och det är ju INTE försäljning av sol-el.

Svar från Skatteverket:
Hej,

Svar på fråga 1 och 2 är ja, det stämmer. När det gäller fråga 3 så är svaret att om man är momsregistrerad för försäljningen av el så är man skyldig att upprätta en bokföring för den försäljningen, den ska vara separerad från försäljningen av konstverken.


Analys:
Som jag förstår det så ska vi alltså momsregistrera oss båda två för försäljning av el.
Vad betyder det? Innebär det att vi måste starta ett företag? Detta blir bara knasigare och knasigare..
Eller så kan frugan starta ett bolag så slipper ni båda två ha momsregistrering kanske ?
 
Om solelen enbart är för privat bruk så säljer ni ju inget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så kan frugan starta ett bolag så slipper ni båda två ha momsregistrering kanske ?
Tyvärr inget alternativ. I och med att hon sysslar med konstnärlig verksamhet så är hon momsbefriad upp till 336'000 kr. Det innebär att hennes tavlor i det fallet skulle bli 25% dyrare till ingen nytta.
 
D Daniel 109 skrev:
Om solelen enbart är för privat bruk så säljer ni ju inget.
Jo, det säljs ju en hel del. Säkert 60-70%.
Man producerar ju oftast en stor andel under den ljusa tiden, bra mycket mer än man förbrukar. Den elen säljs.. Och den elen ska i vårt fall säljas med moms och vi blir tvungna att momsdeklarera. (Vad det nu är..)
 
Då är den ju till försäljning. Inte för privat bruk.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är den ju till försäljning. Inte för privat bruk.
Ja ja Privat bruk avser endast dem man använder själv.
Det som åsyftas är att de som privatpersoner säljer elen och att det inte säljs via hans frus konstnärsverksamhet.
Detta förstår du mycket väl.
Du vill bara leka troll med korta meningar utan att förklara ytterligare.
Kan du inte bara ge upp den typen av trollerier?

( Och ja jag fattar att ordval är viktigt och att man bör välja rätt för att få andra att förstå och svara på sådant sätt som man vill, men att att inte ge nån förklaring till varför man gnäller på ordval tolkas mestadels som att du bara vill vara troll.... )
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Hej.
Jag mailade Skatteverket, men de hade 11 vardagars svarstid så jag hoppas på snabbare svar här.

Jag och min sambo tänkte installera solceller och har kommit rätt långt i processen. Men när jag läste på Skatteverkets hemsida gällande mikroproduktion av el på privatbostad blir jag bara snurrig.

[länk]

Till saken hör att frugan på sin fritid målar tavlor och säljer via sin enskilda firma. Hon omsätter ca 100'000 kr.

Vad menas med det som står på:
"Du behöver troligen inte registrera dig för moms". Se bifogad bild.

Jag fattar ärligt talat ingenting. Vad menas med annan försäljning? Räknas hennes försäljning i den enskilda firman in också?
Fattar nada!
Är du säker på att uthyrning av privatbostad går under samma del som moms för ex. sälja el?
Jag tror det är olika då uthyrningen har kapitalskatt. Kommer du verkligen sälja el för över 80 tkr / år?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att uthyrning av privatbostad går under samma del som moms för ex. sälja el?
Jag tror det är olika då uthyrningen har kapitalskatt. Kommer du verkligen sälja el för över 80 tkr / år?
Nej. Det verkar som att just uthyrning var ett dåligt exempel. Tyvärr märkte jag detta för sent så det gick inte att redigera.
Men i vårt fall är det försäljningen i frugans enskilda företag som gör att vi kommer över 80'000 kr.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är den ju till försäljning. Inte för privat bruk.
Sluta märka ord. Fattar du inte vad jag menar så kan du inte hjälpa min ändå. fattar du vad jag menar och ändå svarar sådär så är du bara jäkligt jobbig.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.