Söker tips på hur ni gjort med montering av solpaneler på ett garagetak med takpapp/ytpapp.
Har sett lösningar med en platta som svetsas fast på taket och man svetsar därefter fast en fyrkantig bit med papp ovanpå detta. Man får i slutänden en bult som man därefter sätter fast aluminiumprofiler på.
Min känsla att det kommer att ta lång tid att svetsa fast alla dessa plattor..
Någon som testat att lägga aluminiumprofiler på ytpappen och sedan fäst aluminiumprofilerna på något sätt?
Andra lösningar?
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Är det verkligen endast takpapp som spänts över takstolarna? Inte mycket att fästa i då? Skruva i 1 mm takpapp? Om det gäller ett garagetak inte lika noga att det inte blir en liten läcka efter 10 år, som om bostadshus med takpapp på taket.
 
Jag har satt paneler på mitt låglutande garage papptak. Skruvade fast "bärlinor" av tryckt virke i genom papp ner i takstolarna. Sedan takamassa/klister i skarv virke/pappen. Det var 5-6 år sedan, inte läckt ännu.(tar i trä).
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Rickard.
Föregående förslag är rätt dåligt och det är en vanlig orsak till läckage på papptak. Mitt förslag blir att du tittar in på systemen som är viktade för att inte blåsa bort.

Sen kan man kan komplettera med någon enstaka infästningsplatta om man som jag är lite orolig av sig.
 
paros,

Om du har råspont under takpappen kan du använda korta alu-skenor S:flex trapetsbleckskena AK som har längd ca 0,4 m som läggas mot takpappen och skruvas med träskruv genom takpappen och ner i råsponten, se http://rofoto.se/solcellsprodukter/
De korta alu-skenorna är gummerade på undersidan med 2 mm gummi. Skonsamt mot takpappen. De korta alu-skenorna läggas så de är vertikalt, dvs har sina längdaxel i taknock-takfot riktning. Då hindrar de inte vatten från att rinna längs takpappen mot takfoten. Panelerna hamnar då i landskap. Sedan kläms panelerna fast i dessa alu-skenor med vanliga panelklämmor.
 
Jag skulle föreslå att du tänker om och fäster panelerna på en fristående ställning om det finns utrymme och du har möjlighet. De flesta lägger panelerna på taket mest av bekvämlighet.
Fördelen med en fristående ställning är att både paneler och tak blir lätta att underhålla. Inte så roligt om man hamnar att byta eller reparera taket när det ligger solpaneler på det. Du slipper åt att underhålla panelerna, hålla dom snöfria etc. Verkningsgraden ökar när du har fritt bakom panelerna, solceller som ligger på ett varmt tak tappar lätt 5-10procent av produktionen i förluster när dom värms upp. Solceller fungerar bäst när dom är kalla, lite av en paradox för något som tar sin energi från solen.
 
paros paros skrev:
Söker tips på hur ni gjort med montering av solpaneler på ett garagetak med takpapp/ytpapp.
Har sett lösningar med en platta som svetsas fast på taket och man svetsar därefter fast en fyrkantig bit med papp ovanpå detta. Man får i slutänden en bult som man därefter sätter fast aluminiumprofiler på.
Min känsla att det kommer att ta lång tid att svetsa fast alla dessa plattor..
Någon som testat att lägga aluminiumprofiler på ytpappen och sedan fäst aluminiumprofilerna på något sätt?
Andra lösningar?
Förtydligande
Garage taket har råspont ovanpå takstolarna. Därefter flera lager takpapp/ytpapp (lagt flera lager istället för att byta).
Lutning ca 16grader.
Yta: ca 22m2
 
F Finndjävel skrev:
Jag skulle föreslå att du tänker om och fäster panelerna på en fristående ställning om det finns utrymme och du har möjlighet. De flesta lägger panelerna på taket mest av bekvämlighet.
Fördelen med en fristående ställning är att både paneler och tak blir lätta att underhålla. Inte så roligt om man hamnar att byta eller reparera taket när det ligger solpaneler på det. Du slipper åt att underhålla panelerna, hålla dom snöfria etc. Verkningsgraden ökar när du har fritt bakom panelerna, solceller som ligger på ett varmt tak tappar lätt 5-10procent av produktionen i förluster när dom värms upp. Solceller fungerar bäst när dom är kalla, lite av en paradox för något som tar sin energi från solen.
Har man en åker över så håller jag med. Inte samma möjlighet med normalstor tomt..
 
Att ha paneler som ger högspänd likström, dödlig sådan, på en markställning, brukar kräva ett staket kring. Det kan vara dagg, regnvatten på paneler och kablage. Barn kan komma åt eller pillra på den. På taket är det färre som är och ränner. Ett tak använder man inte till något annat än att avleda regnvatten och snö. Genialt att kunna använda det och lägga elproduktionsanläggning. På markställningen är det bekvämare för tjuven då han ska stjäla dina paneler.
 
Redigerat:
Weland Stål har solpanelsfästen som limmas fast i takpappen.
Gör ditt projekt på riktigt sätt och inte något hittepå, det ska sitta i 30 år minst.
Att det är ett garagetak gör inte läckor roligare, det är lika svårt att få ordning på det om det läcker som om det varit på något annat hus. Du måste ner med panelerna och täta uppifrån. Satsa hellre den extra tiden på att få fästena rätt från början.

https://www.welandstal.se/?ID=SOLPANELSFAESTE&sLang=sv-se

Klicka på Infästningar lite längre ner, sedan "Infästning för tak med tätskikt av papp eller duk"
 
A Arnodt skrev:
paros,

Om du har råspont under takpappen kan du använda korta alu-skenor S:flex trapetsbleckskena AK som har längd ca 0,4 m som läggas mot takpappen och skruvas med träskruv genom takpappen och ner i råsponten, se [länk]
De korta alu-skenorna är gummerade på undersidan med 2 mm gummi. Skonsamt mot takpappen. De korta alu-skenorna läggas så de är vertikalt, dvs har sina längdaxel i taknock-takfot riktning. Då hindrar de inte vatten från att rinna längs takpappen mot takfoten. Panelerna hamnar då i landskap. Sedan kläms panelerna fast i dessa alu-skenor med vanliga panelklämmor.
Min tanke var att undvika för många skruvhål genom tätskiktet. Borde bli många korta aluskenor och hål med denna lösning?
 
Nonsens, kan dom inte pilla på vanlig spänningsförsedd utrustning i huset då? Den kan också vara dödlig.
 
Därför är al-skenorna gummerade på undersidan, 2 mm. Det tätar då när skenans 4 skruvar dras åt. Man kan slabba på litet asfaltklister om man är orolig. Det fina med de korta alu-skenorna är att de är just korta bara ca 0,4 m, blir låg fraktkostnad och lätta och smidiga att hantera. Man behöver inte skruva dem i takstolarna utan placerar dem där de ska vara för att passa panelerna. Skulle det bli en läcka på garagetaket är det inte hela världen. Ingen höjd över mark att tala om, och att ta ner ca 10 st paneler går snabbt.
 
Redigerat:
Skruva impregnerade 2x4 ovanpå takstolarna i samma riktning som takstolarna, täta runt dom med bitumen (asfaltklister). Sen lägger du skenor ovanpå dessa. Så får du fritt under så att vatten och eventuell snö kan rinna av.
 
T tompaah7503 skrev:
Weland Stål har solpanelsfästen som limmas fast i takpappen.
Gör ditt projekt på riktigt sätt och inte något hittepå, det ska sitta i 30 år minst.
Att det är ett garagetak gör inte läckor roligare, det är lika svårt att få ordning på det om det läcker som om det varit på något annat hus. Du måste ner med panelerna och täta uppifrån. Satsa hellre den extra tiden på att få fästena rätt från början.

[länk]

Klicka på Infästningar lite längre ner, sedan "Infästning för tak med tätskikt av papp eller duk"
Är tanken att denna typ av infästning limmas eller skruvas fast?
Hittar inte någon beskrivande bild över installationen?
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.