Förra året hade jag anledning att skruva isär min Landroid för ett motorbyte.
Utmärkt service från återföräljaren! De skickade en ny motor utan kostnad - snabbt och utan diskussion.

Då såg jag att det borde nog inte vara något problem med att montera en solcell för att förlänga driftstiden. Sagt och nu är det gjort. Nu går den och klipper med sin lilla solcell. Det blir faktiskt något längre driftsintervall. Får ta och mäta tiden en solig dag och en molnig dag för att se hur stor skillnaden blir.

Solcellen köptes på ebay för några år sedan och ger ca 24V men inte så många watt förstås. Kopplades direkt till batterierna via en kabeldragning och lite lödning.


landroid med solveller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det går ju an på en maskin med blybatteri, men kanske inte lika enkelt på en maskin med Li-Ion då de är lite kinkigare med laddningen.

Visst bör det ge en något längre driftstid. Sen hur mycket beror ju på solinstrålningen & vad panelen klara leverera. Men alltid kul & modda. :)
 
Finns det någon risk för överladdning om den blir stående en längre tid efter fastkörning etc?
Om man är bortrest eller så.
Eller finns det någon reglerfunktion i solcellerna?
 
Som parallell kan jag berättaatt jag hade en 80W solcell kopplat till ett bilbatteri som jag glömde bort förra sommaren när jag åkte iväg i en månad. När jag kom hem var det bara en smält och förbränd hög kvar av det batteriet. Glad att det inte tog eld någonstans. Men just denna lilla cell på landroiden kan knappast förstöra batterierna på samma sätt om den fastnar - helt enkelt eftersom batterierna är av så dålig kvalitet att de självurladdar kraftigt under natten. Har inte mätt exakt hur mycket men det är tydligt. Är man "orolig" för den saken kan man koppla in solcellen före laddningsbegränsaren - jag har alltså gått direkt på batteriet. Vid nästa batteribyte skall jag ta en funderare.
 
Det finns ju laddningsregulatorer att införskaffa till solceller för att inte överladdning skall ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.