Hej på er allihopa,

Jag och min sambo har en gammal gård som är registrerad som villafastighet då all mark styckades av på 80-talet. Vi har arrenderat mark och börjat bedriva verksamhet igen på gården med mjölkdjur och ett eget mejeri i andra delen av ladan. Vi funderar på att sätta upp solceller på ladan som vi har verksamhet i.
Vi har fått in lite offerter på ca 30kwp som låter intressant, den stora frågan är bara hur det blir med avdrag mm.
När jag läser på skatteverkets hemsida så står det att det bara gäller för "Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse ett småhus" det är samma el till hela gården, ej separat till ladorna. Ca 1/3 av elen går åt till verksamheten och 2/3 till bostadshuset.
Kan vi ens använda oss av skatteavdraget?
Går det att dra det hela på företaget på något vänster istället?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Skattereduktion för Grön Teknik 15 % gäller för privatpersoner, men inte för företag.
Men hör med en handledare för förnyelsebar energi hos din Länsstyrelse i ditt län, de kanske har något ekonomiskt stöd för installation av förnyelsebar elproduktion. Det kan vara olika på olika länsstyrelser.
 
A Arnodt skrev:
Skattereduktion för Grön Teknik 15 % gäller för privatpersoner, men inte för företag.
Men hör med en handledare för förnyelsebar energi hos din Länsstyrelse i ditt län, de kanske har något ekonomiskt stöd för installation av förnyelsebar elproduktion. Det kan vara olika på olika länsstyrelser.
Jag vill ju i första hand söka det som privatperson. "Gården" är registrerad som villafastighet. Men det är det som jag tolkar inte går enligt skrivelsen för skatteverket? Känns konstigt att jag inte skulle få sätta det på ladan?
 
Det tydligen viktigt att den privatperson som skattereduktionen dras av hos, också äger fastigheten. Skattereduktionen är ju en direkt minskning av betald skatt hos en privatpersons inkomst.
Men sådant här måste väl solcellsfirmorna känna till som lämnar dig anbud. Ange för solcellsfirmorna personnummer för fastighetsägaren och fastighetsbeteckning för fastigheten där solcellsanläggningen ska installeras. Ska en solcellsfirma göra skattereduktionen 15 %, måste de ha dessa uppgifter.

Är det ett enda elabonnemang för hela fastighetskomplexet eller ett elabonnemang för bostadshus och ett för näringsverksamheten?

Jag tror det är max 50000 kr i skattereduktion och per person och år. Sedan måste klart privatpersonen ha betalat minst 50000 kr i skatt aktuellt år, annars kan inte skattereduktionen fullt utnyttjas. Personen kanske redan har utnyttjat ROT-avdrag eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickohoj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.