Lite nyfiken på vad man får i betalt om man har solceller på taket och bor i område 3?

Har inte solceller själv men kollar priset på elbörsen varje dag och snittpriset/kWh hittills i maj ligger på 33,68 öre kWh och när månaden är slut tar jag snittpriset x 3,15 så får jag fram vad jag totalt får betala / kWh och detta har stämt på kronan varje månad hittills i år.

Har funderat på att skaffa solceller och de ger ju mest under sommaren när solen lyser men vad får ni som har solceller i betalt / kWh när ni säljer ut elen?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite nyfiken på vad man får i betalt om man har solceller på taket och bor i område 3?

Har inte solceller själv men kollar priset på elbörsen varje dag och snittpriset/kWh hittills i maj ligger på 33,68 öre kWh och när månaden är slut tar jag snittpriset x 3,15 så får jag fram vad jag totalt får betala / kWh och detta har stämt på kronan varje månad hittills i år.

Har funderat på att skaffa solceller och de ger ju mest under sommaren när solen lyser men vad får ni som har solceller i betalt / kWh när ni säljer ut elen?
Spotpris + 60 öre av staten + ca 5 öre av nätbolaget (nätnytta) per kWh löpande över dagen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ju inga stora pengar det handlar om, mitt hus idag i SE3.
Elanvändning och -försäljning för hus: köpt 7,53 kWh för 2,65 kr, sålt 38,95 kWh för 12,62 kr.
Sen tillkommer ju det som nämns ovan.
 
Walle85
Jag har snittat på ca 17 öre/kWh sett till spotpris nu i maj på såld el. Maj 2023 var det ca 40 öre/kWh. Klart sämre betalt i år. Som många nämner så är det 60 öringen som ger mest klirr i kassan just nu.
 
Men hur står sig kalkylerna angående återbetalningstiden på köpt anläggning. Håller dom?
 
Walle85
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men hur står sig kalkylerna angående återbetalningstiden på köpt anläggning. Håller dom?
Inte så bra om det fortsätter vara låga elpriser. Men har haft min anläggning mindre än 2 år med väldigt olika priser dessa två år så vågar inte säga så mycket ännu. Men har snittat ca 7% avbetalning per år om jag minns rätt. Ser det hela som en diversifiering av mina investeringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med tanke på den stora utbyggnadstakten med solcellsparker och även batteriparker så tror jag att vi får än mer problem i framtiden. Dvs ännu lägre priser på vår/sommarhalvåret. kanske såpass att man måste stänga av egen export helt vissa timmar. Vår 60-öring stretar emot avstängning. Risk att staten kanske omprövar detta bidrag/stöd/skatteväxling. Det finns ju en överproduktion vid negativt spotpris som måste hanteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.