Hej !

Bakgrund:
Jag bor i ett tält med hårda väggar (Skånska Cement prefab kedjehus från 1972). Platt tak 150 m2 med dålig virkeskvalitet. Ganska långa spännvidder i tak och 2 grader lutning. Plint i lera så man kan inte lasta utan att räkna osv. En kass konstruktion från start om man så säger.

Jag har grannar i området med bättre grund men samma kassa takkonstruktion som lagt solceller. En har en vulkat lösning där man helt enkelt bränner fast ställningen och en annan har en ballast-lösning där man ställer ställningarna uppe på taket och lastar ner skiten med marksten för att det inte inte skall flyga iväg vid hård vind. Jag utgår att ingen av dem egentligen har kollat med en konstruktör vad taket tål - jag har själv pratat med flera leverantörer och ingen ställer frågan om taket tål ytterligare vikt - de bara installerar. Det är inte deras fel om huset rasar. Varje lager av ytskikt väger ungefär 5 kg/m2 och efter 50 år är vi just nu uppe i 3 lager och c:a 15kg/m2. Vid 5:e lagret (25 kg/m2) rekommenderas man att riva allt och börja om.

Jag lade om taket för 21 år sedan (lager 3) och med 25+ år livslängd för solceller behöver jag lägga om taket (lager 4) innan jag kommer med solceller. Dvs 20 kg ytskikt + 12? kg/m2 för solceller och eventuellt mer för förankring etc.
Min takläggare tycker att vi börjar närma oss eller överskrida gränsen för att lägga lager på lager och sedan lägga solceller, eftersom vi vid tunga snölaster behöver skotta redan idag. Alltså rekommenderar han mig att hitta alternativa lösningar om inte en konstruktör direkt säger OK.

Nu till frågan:
Jag har funderat lite och klurar på alternativa installationer för att undvika att blanda in mitt hustak. Jag har ett kallförråd och ett vedskjul och jag tänkte byta kanalplasten på vedskjulet i alla fall. Om jag lägger råspont på detta har jag totalt 6 m2 i en zon. Jag har funderat på en carport med solceller på och kanske en del av mitt hustak där jag har kraftigare stomme i huset (garage). Dvs 2-3 zoner.
Nu är då frågan : är det en dålig lösning att dela upp panelerna i olika zoner? Blir det svindyrt att installera? Jag har t ex noterat att alla installatörer kräver byggställning om det inte går att installera med platåträskor. Alltså har jag eventuellt 2-3 gånger så dyr installation.
Är det någon i forumet som har erfarenhet av att dela installationen i olika delar? Är det i sig ett problem?
Hur hänger dessa ihop elektriskt - som parallella installationer eller vill man köra skiten seriellt?
Ursäkta korkade frågor, men jag börjar från noll...

MVH/Lacke
 
  • Flygbild över en fastighet med markerade områden för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.