Blir nyfiken efter att ha kikat lite här. Vet inte ett dugg om solfångare eller solceller, så jag undrar om någon kan förbarma sig och reda ut följande grundläggande frågor åt mig:
1) Vi har ett gammalt hus som värms med hjälp av gamla eldstäder av olika slag + direktverkande el när det behövs. Skulle det kunna vara ett vettigt komplement med några solceller som hjälper till med driften av elelementen och/eller varmvattenberedaren? Tänker alltså inte på någon fullständig elförsörjning, utan lite bidrag till nuvarande Fortum-el. Skulle man kunna ansluta detta till de nuvarande installationerna, eller behöver man göra om mycket?
2) Vilka krav skulle ställas på placering av själva solcellerna? Måste det vara södervänt och sol hela dagen, eller funkar det även med exponering åt ex. Ö? Är det en stor nackdel om placeringen är 100 m från huset?
3) Finns det färdiga lösningar att köpa, eller konstrueras systemen på plats? Om det finns färdiga paket, kan någon tipsa om ett sådant?
4) Finns det någonstans några bra prisexempel på vad installationerna kostar och hur lönsamheten blir?
 
Solceller lönar sig icke ekonomiskt i vart fall. De är däremot bra där du inte har el, sommarstuga, husvagn båt osv.

Byggde man om hela huset till 12V LED möjligen det skulle kunna räcka till lyse men där tror jag gränsen går.

Utvecklingen är stark inom detta område och jag tror (och hoppas) att effektiviteten ökar och priset minimeras.
 
Aha, ok. Så man behöver ha ett vattenburet värmesystem som man kopplar solfångare till då, för att det ska bli intressant i nuläget?
 
I princip ja.

Sen kan man ju se det som att har man råd nu och kan betala hela rasket är det bättre att investera i såna saker än godis och kläder även om de också behövs.

Hellre solfångare på taket än ny bil är mitt motto :D
 
Då väntar vi några år och väcker frågan igen i framtiden. Tack!
 
Du behöver inte avbryta dina tankar här och nu. Du har säkert en varmvattenberedare som om den är gammal kan bytas ut mot en nyare med solslinga i, till exempel. Jag gjorde så i somras, och det var en höjdare. Har fortfarande bra tillskott på tappvarmvattnet även om det är oktober nu.

Jag har dessutom helt ersatt min direktel med luft-luftvärmepump, har inte haft igång el-elementen på två år.
 
Hej Pellesnurr !!
Förlåt o m jag tränger mej på, men jag är också intresserad och du verkar ha erfarenhet.
Jag avser att köpa en sommarstuga i vår, plastgolv är trist och jag älskar värme, men avskyr höga elräkningar, så min tanke var att lägga in vattenburen golvvärme och kanske man man få varmt i duschen också ?? - med hjälp av solceller/paneler ??
Blivande stugan kan man väl räkna på ca 60 kvm. förutom slingsystemet och nytt golv i trä, hur mycket paneler/solceller ska behövas för att täcka mitt behov ?? Och dagens ca kostnad ???
Eller kanske har du några bra länkar att tipsa om, så jag så småningom kan bli lite klokare på detta så intressanta område ???

med tack på förhand
 
Victors fru, din situation är lite annorlunda än min, och jag har ingen erfarenhet av golvvärme kopplat till solfångare och tank. Jag har dock hört att du får bättre utbyte av värmen på det sättet då du kör lägre temp, och då har solfångarna lättare att täcka ditt behov. Jag har som sagt en tank med en slinga, men jag skulle nog tro att du bör ha en med två eller tre. Stig på Sfinx Solar kan hjälpa dig med hela paketet, ring honom. Jag har dock börjat klura på en annan grej gällande varmvatten, och det är genomströmningsberedare, vilket gör att vattnet värms direkt och behöver inte stå i en tank och värmas. Funkar bättre i sommarstugan än i stora villan, dock. Du behöver en beredare per tappställe och el säkrat med minst 10A till varje beredare. Vet ej vad dessa kostar dock.

Det du måste ta med i beräkningen att chansen att få bra med värme ur fångarna på höst/vinter/vår beror helt på om du har möjlighet till rent söderläge och ca 45-60 graders lutning. Då blir det kanonbra hela året.

Jag har solfångare med 30 rör från Sfinx och en 300l beredare, vilket har räckt jättebra för vårt hushåll för 3 pers. Det kostade mig totalt 30000 inklusive bidrag och arbete.

http://www.sfinx.se


/Per
 
Jätte tack för all info. Tar nog ett tag att smälta, så du har gett mej en del "jobb"
tack , tac, tack :)
 
Mikael_L
Min tro är att solfångare inte ger i princip något alls ca tre månader per år.
Att man får allt varmvatten man behöver i 6-8 månader per år.
Ett tillskott för varmvattenförsörjningen 1-3 mån/år.
Ev bidrag för uppvärmningen i en 2-5 mån/år.

En vettig solvärmeanläggning består av solpaneler eller rör på taket (väggen) mot söder. En acctank på minst 300 liter (om man endast tillverkar varmvatten) eller uppåt 1000 liter, om man har stora paneler och även använder energin till uppvärmning av huset.
Sen lite extra småkrafs som styrcentral och cirkulatuionspumpar osv.

Acctanken är rätt dyr investering, då den (helst) ska ha en solslinga och två VVB-slingor.

En kanonbra kombination är vedeldning mot acctank kombinerad med solpaneler. Då behöver man endast en (dyr) acctank till båda systemen,

Ökar man solfångararean dramatiskt så förlänger man tyvärr solfångarsäsongen endast någon enstaka vecka, men istället produceras det för alldeles mycket varmvatten under sommarmånaderna, när man ändå inte behöver något mer än lite varmvatten.
Det slutar med att man blir tvungen att tvätta bilen i varmvatten varje dag, och tvinga grannarna att komma och tvätta...

Jag är ingen expert, jag har inte ens solfångare, men planerar med stor sannolikhet att ha sådana till det framtida huset.
Så ta det jag skriver för de lekmannaåsikter som det är, och fortsätt och undersöka solfångarteknologin.
 
H
Som sagt finns det få tillämpningar där solfångare lönar sig. Investeringskostnaderna är höga och ska man ha någon liten nytta av det så måste man ta till ordentligt. Inte minst vattentanken är en stor kostnad, En för liten tank kommer i kokning annars.
Mest värme får man de dagar då man önskar sig komfortkyla och minst värme de dagar som värme behövs.

En luftsolfångare kan man bygga själv nästan gratis och pengarna kan man lägga på en luftvärmepump tycker jag. Då har man också komfortkylan ordnad.
http://24volt.eu/solfangare.php
 
Mikael_L skrev:
Min tro är att solfångare inte ger i princip något alls ca tre månader per år.
Att man får allt varmvatten man behöver i 6-8 månader per år.
Ett tillskott för varmvattenförsörjningen 1-3 mån/år.
Ev bidrag för uppvärmningen i en 2-5 mån/år.

< ... >

Jag är ingen expert, jag har inte ens solfångare...
Expert är jag nog inte heller, men jag har ju i alla fall solfångare. 72 rör.

Min erfarenhet säger att fem månader är det helt självförsörjande, någon månad till nästan självförsörjande (beror lite på hur petig man är, eller om man tror på tanken att det går bra att duscha med våtdräkt på...), två månader lämnar solpanelerna ett vettigt bidrag till förbrukningen och fyra månader gör det ingen skillnad alls.

Då har jag ett system som går till både värme och varmvatten. Fast jag kan separera varmvatten och värme om jag vill, i vilket fall solen bara värmer varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.