Hej!

Jag är nyfiken på inspel i den här frågan.
Vi har ett hus från 1980 med originalfönster och original FTX (Rexovent RDAA).
Uppvärmning: bergvärme
Årsförbrukning: 18000-19000 kWh

Egentligen tycker vi väl inte att vår förbrukning är jättehög för att vara i norrland och en 1½-plansvilla men det är trevligt att få en bättre el-ekonomi ändå speciellt med tanke på alla svängningar och osäkerheter.

Vi har tagit in offert på solceller, ca 10kWp kapacitet och måste besluta oss inom någon dag.
Men, att byta till nya fönster skulle också spara en hel del energi(enligt vissa schabloner 14%) och dessutom ge mer ljusinsläpp och vara en uppfräschning av huset.
Att byta FTX skulle också spara energi, ca 3500kWh/år samt ge bättre inomhusklimat och tystare ventilation.

Vi har många andra hål* att stoppa pengarna i så alla dessa tre åtgärder är inte aktuella samtidigt utan som vi tänker just nu står det mellan Solceller eller fönster + FTX. De två alternativen kostar ungefär samma.

Solceller ger garanterat mer energieffektivisering men fönster+FTX ger bättre inomhusmiljö förutom besparingen.
Givetvis är det en smaksak, men jag är nyfiken på tankar och input från andra :)

(Hittade inget bättre subforum att stoppa tråden i då tråden är lite av en blandning av ämnen)
* takbehandling, vinterbonat uterum, takkupa, badrumsrenovering, ny balkong, nya altaner
 
Redigerat:
Jag skulle primärt inte fundera på någondera med den förbrukningen i ett hus med bergvärme.

Hur stor är den uppvärmda ytan?
Är huset isolerat, isåfall hur mycket?
Fungerar BV pumpen eller går kåken på elpatron?
 
F fribygg skrev:
Jag skulle primärt inte fundera på någondera med den förbrukningen i ett hus med bergvärme.

Hur stor är den uppvärmda ytan?
Är huset isolerat, isåfall hur mycket?
Fungerar BV pumpen eller går kåken på elpatron?
Aha, intressant!
Menar du att förbrukningen är hög, låg eller OK?
(Enligt Tibber 6% högre förbrukning än genomsnittet för liknande storlek på hus. Vet dock inte om de jämför hela landet, dvs även varmare delar med högre befolkningsmängd)

Huset är klassat som 150kvm, men det är snedtak uppe så golvytan är större. + 50kvm garage som sitter ihop med huset.
BV-pumpen funkar fint. Har just satt in en NibePi för att kunna optimera styrningen mot elpris och annat.
Vi är 5st i familjen ska tilläggas.. mycket tvättning och duschning.

Hur mycket isolering var en bra fråga men det är inte rört sedan det var nytt. Inte toktjocka väggar dock.145mm eller 170 tror jag men inte helt säker.
 
Redigerat:
V Villainorrland skrev:
Aha, intressant!
Menar du att förbrukningen är hög eller låg?

Huset är klassat som 150kvm, men det är snedtak uppe så golvytan är större. + 50kvm garage som sitter ihop med huset.
BV-pumpen funkar fint. Har just satt in en NibePi för att kunna optimera styrningen mot elpris och annat.
Vi är 5st i familjen ska tilläggas.. mycket tvättning och duschning.

Hur mycket isolering var en bra fråga men det är inte rört sedan det var nytt. Inte toktjocka väggar dock.195mm tror jag.
Den förbrukningen på 150m2 boyta är inte rimlig med fungerande BV
Hur mycket isolering på vindsbjälklaget ?
Är garaget isolerat/uppvärmt eller är det oisolerat/kallt?

Har du spabad, bastu, elbilar eller kanske värme i hönshus som står och drar kWh?
 
Tommty
Förbrukningen låter helt OK för en hel familj

ligger på cirka 11000kWh på 100m2 (+100m2 källare), 2 pers.

Gick lite i liknande tankar hos oss. Fast att installera FTX från självdrag.

Landade i att vi valde solceller och takbyte till att börja med då vi inte kände att besparingen på att byta ut alla fönster mot nya 3 glas inte skulle vara värt priset. Sen kanske det blir i framtiden men då utav estetiska skäl.

Vi har orginal 2glas kopplade fönster. Det som vi gjorde där var istället att sätta energiglas till en bråkdel av kostnaden mot att sätta in nya 3 glas. ännu billigare om du gör det själv. Brukar ligga nånstans på 800:-/m2 hos glasmästaren för att få färdigskurna bitar.

För 14 fönster kostade det lite drygt 14000, då gjorde glasmästaren jobbet.
För de små källarfönstrena gjorde jag det själv, 7st och kostade 1500.

FTX kommer vid ett senare skede.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den förbrukningen på 150m2 boyta är inte rimlig med fungerande BV
Hur mycket isolering på vindsbjälklaget ?
Är garaget isolerat/uppvärmt eller är det oisolerat/kallt?

Har du spabad, bastu, elbilar eller kanske värme i hönshus som står och drar kWh?
Bra att du petade på det där.. nu blev jag illa tvungen att kolla lite statistik :)
Tyvärr är inte geografiskt perspektiv med i energimyndighetens statistik men den visar på 16200 kWh/år (för våra totalt 200kvm) är genomsnitt för hus med bergvärme byggt 1980. Men snittet skiljer inte jättemycket mot andra byggår. Totalgenomsnitt oavsett byggår 93kWh/kvm, 1980 är 81kWh/kvm för 2021.

Så jag drar slutsatsen att 18000kWh inte är tokmycket iom att vi bor på en kall plats. Som referens finns ett hus i närheten med direktverkande el, enplans på 130 kvm, som ligger på 25-27000kWh/år

Men ja det stor en frigge på gården som vi håller 10 grader i året runt, sedan går det som sagt en hel del varmvatten.
Garaget håller ungefär 18 grader. Isolerat och i samma värmesystem som huset.

Men.. det finns absolut saker att göra. Har gjort stickprov på några tätningslister vid dörrar och fönster och där finns det förbättringspotential. Tilläggsisolera vindbjälklaget kunde vara vettigt.

Det är ju helt klart intressant om det finns billigare och smartare optimeringsåtgärder än att smacka på massor av pengar i form av solceller.
 
Tommty Tommty skrev:
Förbrukningen låter helt OK för en hel familj

ligger på cirka 11000kWh på 100m2 (+100m2 källare), 2 pers.

Gick lite i liknande tankar hos oss. Fast att installera FTX från självdrag.

Landade i att vi valde solceller och takbyte till att börja med då vi inte kände att besparingen på att byta ut alla fönster mot nya 3 glas inte skulle vara värt priset. Sen kanske det blir i framtiden men då utav estetiska skäl.

Vi har orginal 2glas kopplade fönster. Det som vi gjorde där var istället att sätta energiglas till en bråkdel av kostnaden mot att sätta in nya 3 glas. ännu billigare om du gör det själv. Brukar ligga nånstans på 800:-/m2 hos glasmästaren för att få färdigskurna bitar.

För 14 fönster kostade det lite drygt 14000, då gjorde glasmästaren jobbet.
För de små källarfönstrena gjorde jag det själv, 7st och kostade 1500.

FTX kommer vid ett senare skede.
Ahh mycket intressant!
 
Är 19000 kWh värme eller total elförbrukning?
Annars, lite grovt räknat 19000 - 6000 i hushållEl ger
13000 kWh till värme vilket väl inte är så farligt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är 19000 kWh värme eller total elförbrukning?
Annars, lite grovt räknat 19000 - 6000 i hushållEl ger
13000 kWh till värme vilket väl inte är så farligt.
1300kWh till en bergvärmepump som borde ha ett cop på 3 eller 4 är rätt mycket
 
V Villainorrland skrev:
Bra att du petade på det där.. nu blev jag illa tvungen att kolla lite statistik :)
Tyvärr är inte geografiskt perspektiv med i energimyndighetens statistik men den visar på 16200 kWh/år (för våra totalt 200kvm) är genomsnitt för hus med bergvärme byggt 1980. Men snittet skiljer inte jättemycket mot andra byggår. Totalgenomsnitt oavsett byggår 93kWh/kvm, 1980 är 81kWh/kvm för 2021.

Så jag drar slutsatsen att 18000kWh inte är tokmycket iom att vi bor på en kall plats. Som referens finns ett hus i närheten med direktverkande el, enplans på 130 kvm, som ligger på 25-27000kWh/år

Men ja det stor en frigge på gården som vi håller 10 grader i året runt, sedan går det som sagt en hel del varmvatten.
Garaget håller ungefär 18 grader. Isolerat och i samma värmesystem som huset.

Men.. det finns absolut saker att göra. Har gjort stickprov på några tätningslister vid dörrar och fönster och där finns det förbättringspotential. Tilläggsisolera vindbjälklaget kunde vara vettigt.

Det är ju helt klart intressant om det finns billigare och smartare optimeringsåtgärder än att smacka på massor av pengar i form av solceller.
Självklart ska du börja med de enkla och "billiga" åtgärderna som tätningslister och komplettering av isolering på vindsbjälklag.

Om din värmepump har ett cop på 4 och vi antar att 10 000kWh av din förbrukning går till värme drar dina 150+50m2 40 000kWh dvs 200kWh/m2, det tyder på att pumpen inte funkar som den ska eller att du har nått som drar väldigt mycket energi.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är 19000 kWh värme eller total elförbrukning?
Annars, lite grovt räknat 19000 - 6000 i hushållEl ger
13000 kWh till värme vilket väl inte är så farligt.
Det är totalt.

Statistik är inte det viktiga, men jag har fått tag i statistik per län/kommun och uppvärmningstyp nu. Dock från 2010, men det visar på 116 kWh/kvm för uppvärmning och varmvatten. Sedan kan ju siffran tolkas som att OM vi är nära eller under genomsnittet är det OK, eller ex. som att genomsnittet är uselt för att alla hus har undermålig isolering och icke-optimerade BVPar :)
 
F fribygg skrev:
Självklart ska du börja med de enkla och "billiga" åtgärderna som tätningslister och komplettering av isolering på vindsbjälklag.

Om din värmepump har ett cop på 4 och vi antar att 10 000kWh av din förbrukning går till värme drar dina 150+50m2 40 000kWh dvs 200kWh/m2, det tyder på att pumpen inte funkar som den ska eller att du har nått som drar väldigt mycket energi.
Ja, jag påbörjade de enkla åtgärderna igår kväll med nya tätningslister runt garagedörrarna :) blev bättre ljuddämpning på köpet.
Intressant! jag ska läsa på om COP/SCOP så återkommer jag. Ska undersöka om det finns några värden att läsa ut från BVPn som kan ge lite klarhet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
V Villainorrland skrev:
Statistik är inte det viktiga, men jag har fått tag i statistik per län/kommun och uppvärmningstyp nu. Dock från 2010, men det visar på 116 kWh/kvm för uppvärmning och varmvatten. Sedan kan ju siffran tolkas som att OM vi är nära eller under genomsnittet är det OK, eller ex. som att genomsnittet är uselt för att alla hus har undermålig isolering och icke-optimerade BVPar :)
Var hittade du så bra statistik?
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Var hittade du så bra statistik?
Energimyndigheten. Men jag störde mig på att geografi inte var inräknat så jag mailade. Fick svar med hänvisning till statistik från 2010 när de gjorde en större undersökning med tillräckligt underlag för redovisning per kommun. Kan posta länkar imorgon!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ang COP... har kollat upp BVPn och sett att deltaT är onödigt stort och framledningstempen onödigt hög med tanke på COP och justerad ned det. Flödet borde öka automatiskt som kompensation(har ställt ned Max Delta och automatisk flödeskontroll).

COP-värden
https://www.energimyndigheten.se/te...ductTypeVersionId=364&comparisonProducts=1637

Energistatistik Småhus:
https://www.energimyndigheten.se/st...tatistikprodukter/energistatistik-for-smahus/

Energistatistik Småhus efter kommun, 2010(finns på samma sida som ovan, men 2010 är senaste efter kommun):
https://www.energimyndigheten.se/49...istatistik-i-smahus/tabeller/smahus-2010.xlsx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.