Tänkte vara förutseende och förbereda acktanken i nybygget (700-750l) med solslinga, men undrar nu: är det slinga som gäller? Alternativet med extern vvx - är det helt förkastligt och i så fall varför?
 
Köp en tank med slinga är mitt råd (utan att va expert) - en nackdel med vvx är att du kan få luft/ång- lås i den med överhettning som följd. En slinga får bara inte vara för kort - ju längre ju bättre - 15 meters 22mmrör med kamfläns som många verkar ha som standard är bra åtminstonde upp till 90-100 rör Heatpipe.
Kort slinga riskerar att du inte kan ta ner energin i tanken i den takt den alstras med överhettning eller nödkylning som följd

Tror att vvx används främst om du inte har möjlighet till slinga - men det är säkert andra mer kunniga på än jag.
 
Hej!
Slinga fungerar mycket bra, jag har solslinga på 15 m 22 mm kamfläns och 96 st vacumrör. När jag får riktigt bra efekt kan det hända att skiktningen i tanken försämras den första tidenpå dagen. Det finns tankar med 2 st solslingor och jag tror att detta vore opimalt med 2 solslingor i tanken.
 
Kör på en 15 meters solslinga som är utdragen ca 90-100 cm upp från botten, Verkar lite överkurs att köra med dubbla slingor med en tank på 750L

Ta även dubbla 15 meters slingor för vv, Den nedre utdragen ca 1 meter från botten o den övre ca 50 cm.. Då kan du duscha tills tanken är nere mot 40° i toppen el du får nästan samma temp på vv som du har i tank toppen..

Hör med Husqvarna tanksvets om tanken då dom kan göra den måttbeställd utan att den blir så dyr, Möjligen kan du få in en lite större än 750 liter då oxå..
En kompis köpte en 750 liters tank med dubbla 15 meters slingor o är mycket nöjd, Den kostade runt 8000:- oisolerad o om han köpt till en 15 meters solslinga skulle den kostat 2500:- extra.. Han köpte tanken nu i mars..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.