Vilken planlösning ska man ha om man har sol och entre på framsidan. Vi hade kollat ut Myresjöhus Tenor men vi kan inte fatta hur man ska kunna göra om den så att den passar. De flesta planlösningarna man ser är ju gjorda efter sol på baksidan och entre på framsidan.

Vi har möjlighet att välja mellan två tomter en med sol på framsidan(hyffsat fin tomt) och en med sol på baksidan(denna tomt är mindre och har utsikt över ett hygge)

Vad väljer vi och hur gör man när man får sol på framsidan.
Framsidan ligger mot söder

Tack på förhand.
 
Vi har "finentrén" på baksidan så vi får vardagsrum, allrum och matsal åt söder och sydväst. Men vi bygger SMV Nybro (se bloggen) och inte Myresjöhus. :)

Vi resonerade att det är bättre att placera huset efter solen och inte efter att finentrén måste vara framåt.

Personligen tycker jag inte alltid att det är snyggt att ha finentrén på framsidan om det är där solen är. Oftast så blir det ju lite stökigt osv med altaner, leksaker osv och då är det snyggare att ha finentrén helt ensam.
 
  • Gilla
Jalg
  • Laddar…
Hmmm... fast nu när jag tittat på Tenor så förstår jag problematiken mer.... Husets snyggaste sida är ju framsidan... Så var inte fallet med vårat hus.

Det kan iofs vara bra att ha solen vid entren, för då slipper ni ha stående sol rätt in i vardagsrummet. Ni får in ljuset via köket istället.

Åandrasidan så är det med ett sånt här hus vekrligen viktigt att altanen på framsidan inte blir skräpig! Och att allt görs i samma stil som huset. Kommer ni vilja ha något inglasat uterum? Då får ni ha det mot norr (vilket iofs är bra men tråkigt).Hade jag haft detta valet så hade jag antingen bytt hus eller tomt.

Nä förresten, det blir fel att ha vardagsrummet mot norr - hur kul är det att gå ut genom framsidan när man skall ut på altanen osv. Bättre att gå ut genom vardagsrummet.

Svårt! Och nu ordbajsar jag bara så nu skall jag vara tyst. :D

// Se min blogg för att se hur vårat hus ligger och hur vi tänkte.
 
Läget på tomten går inte att göra något åt så jag skulle ta den "finare" tomten med entre i söderläge och bygga en altan utanför och till vänster om köket (om man ser huset framifrån). Går det kanske att få till skjutdörrar från köket istället för de "nästan panorama"-fönster som finns på kökets kortsida? På detta sätt kan ni få morgonsol från öster och sedan en stor del av dagen. Riktigt varma sommardagar kan det även vara skönt med en uteplats i skuggan på baksidan om man vill äta lunch ute.

Vi har idag baksida mot sydväst och visst är det härligt med solen, men varma dagar är det nästan omöjligt att äta tex lunch där. Det nya huset kommer ha framsidan i sydväst med sol från lunch och framåt och baksidan i nordost med sol från morgon till lunch. Vi har stor tomt så det kommer ändå finnas solbelyst yta även på baksidan mitt på dagen. Vi kommer ha en stor altan på baksidan och en mindre på framsidan. Den på framsidan når vi enklast via entren, inte det ultimata kanske, men helt ok för oss.

/Anette
 
Har varit och kollat på tomterna idag och det ser ut som att båda svaren blir som vi gör.

Vi kör på den finare tomten.

Men vi måste bygga ett annat hus än tenor för att få det att funka med uteplatser. Vi är inne på ett tvärställt hus med ingång på sidan. Då får vi entren mot öster baksidan mot väster, då kan vi ha två uteplatser, en men dagsol och en med kvällssol.

Är det helt ute att ha huset tvärställt? Är ju många gamla hus som är planerade så!?

Vet inte riktigt vilket hus vi ska köra på men tittar nu i Trivselhus katalogen och ser att de har några intressanta planlösningar......
 
Ärligt talat, strunta i vad som är inne/ute. Mycket viktigare är att huset är bra placerat. :)
 
Vi har framsidan entrén mot söder. På västersidan har vi en mindre altan som man når från köket och på norrsidan/baksidan/trädgårdssidan så har vi den större altanen med kvällsol ända in mot väggen från kl 16.30 ungefär. Då är det skugga där bakåt mitt på dan när det ändå är för varmt. Vill vi sitta och njuta av vårsolen så sitter vi på valtanen på västerväggen. Själva gräsmattan mot norr är i princip i solen hela dagen på sommaren eftersom den står så högt då.
 
skogstomten:

Kan du verkligen ha kvällssol om du har baksidan mot norr? Går inte solen ner i väster?!

Mitt i sommaren när solen är som högst kanske inte det gäller?
 
Kvällsolen kommer ju in "längs med" husväggen så att säga och inte rakt bakifrån. Sen har vi ganska öppet så inte förräns 21:30 eller något sådant så skyms solen av närliggande hus/träd.
 
Vi hade precis samma problem och det finns inga bra kataloghus för denna typ av tomt.
Lägg köket längst bak till höger så får du morgonsol. Placera sovrummen och badrummet i bakkant på huset. Sätt vardagsrummet till vänster om huvudentren. Så har jag ritat upp mitt egna hus och det blev kanon. På så sätt får du morgonsol i kök, eftermiddagssol i vardagsrum och altan. Placera huset långt bak på tomten så får du en mer "privat" framsida. Båda delar av tomten är fortfarande levande eftersom du har trädäck både bak med utgång från köket och fram. Huset blir nu uppdelat i 2 delar - den "offentliga" sektionen mot gatan (när man kommer hem från jobbet i prydligt skick) och den privata sidan mot baksidan (när man vaknar som ett vrak och vill är frukost ifred. Myresjöhus är mycket bra att ha och göra med när det gäller egna planlösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.