Är på jakt efter ett vettigt kalkfilter. Någon i gruppen som testat vattenfiltret Softwater? Är ju relativt prisvärt jämfört mot lösningar med t ex salttabletter, men ser också en rapport från RISE att det bara lyckats få bort något mindre än hälften av kalket jämfört med referensvärdet. Å andra sidan är ju det långt mycket bättre än de flesta andra filter i samma test, & Softwater själva skriver heller inte att deras produkter eliminerar kalket utan snarare reducerar. Men vore som sagt intressant att höra om någon har detta hemma & vad ni i såna fall tycker om lösningen.
 
offlarjon offlarjon skrev:
Är på jakt efter ett vettigt kalkfilter. Någon i gruppen som testat vattenfiltret Softwater? Är ju relativt prisvärt jämfört mot lösningar med t ex salttabletter, men ser också en rapport från RISE att det bara lyckats få bort något mindre än hälften av kalket jämfört med referensvärdet. Å andra sidan är ju det långt mycket bättre än de flesta andra filter i samma test, & Softwater själva skriver heller inte att deras produkter eliminerar kalket utan snarare reducerar. Men vore som sagt intressant att höra om någon har detta hemma & vad ni i såna fall tycker om lösningen.
Hälft? Vet inte om vi googlade upp samma test men jag fick träff på villaägarna och RISE och det var ju jämförbart med testet helt utan filter och de skrev bluffprodukt.
 
offlarjon offlarjon skrev:
[länk]

[bild]
Har läst samma test och kikat runt lite. Hittar inget utöver just det testet som nämner något bu eller bä om just Softwaters lösning.
Har du eller någon för den delen något att dela med sig av?
 
Fyllesnickarn Fyllesnickarn skrev:
Har läst samma test och kikat runt lite. Hittar inget utöver just det testet som nämner något bu eller bä om just Softwaters lösning.
Har du eller någon för den delen något att dela med sig av?
Nej har inte lyckats hitta något mer jag heller. Enda jag sett i form av omdömen är i en lokal FB-grupp där ämnet avhandlades, & det var ganska spridda skurar vill jag minnas. Några var helnöjda men fanns även de som inte märkte någon skillnad alls. Pratade med en säljare av deras produkter för ett tag sedan & han var noga med att påpeka att deras filter inte tar bort kalket helt utan snarare reducerar med 40-60% (med befintligt dH värde som utgångspunkt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.