När vårt barn nu blivit stort nog för att vårt soffbord i glas med hjul under inte längre ska vara någon bra idé åkte vi till IKEA för att köpa ett nytt. Ingenting kändes speciellt lockande varför vi bara tog ett billigt och åkte vidare.

Strax därefter åkte vi tillbaka med bordet igen och bestämde oss för att bygga ett eget. Hur svårt kan det vara?

Förutsättningar:

Vi bor totalt tre personer i en tvåa. Det står saker överallt. Jag har inte just byggt några möbler sedan ett ganska amatörmässigt skrivbord för några år sedan. Min sambo tycker inte att saker är finare för att man gjort dem själv.

Bygget är påbörjat men inte ännu avslutat.
 
Det första problemet som skulle överkommas var att min sambo inte ville ha ett tråkigt fyrkantigt bord. Internet (http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=925 och http://www.woodweb.com/knowledge_base/A_Jig_for_Drawing_or_Cutting_Ellipses.html till exempel) övertygade mig om att ellipsen nog var en möjlig form.

Nästa problem var material. Eftersom jag inte har massiv möbelbyggarvana vet jag inte riktigt var man köper lämpligt virke. Fredells har ett bra utbud men är relativt bökiga att ta sig till och dessutom väldigt dyra. Efter tips här i forumet någonstans (för väldigt länge sedan) beställde jag planhyvlad ek (45x70 och 20x40) till allt utom själva skivorna från http://www.pondussnickeri.se/

Pondus är trevliga att ha att göra med, men inte alla bitar var perfekta. :(
DSC_4413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ungefär här gav jag upp tanken på att limma egen bordsskiva, både för att det skulle bli väldigt dyrt och ta en massa tid jag inte har att lägga på det här projektet. Efter att ha tittat på bord i möbelaffärer kom vi fram till att stavlimmat faktiskt skulle fungera utseendemässigt.
 
Jag började med att fräsa två 20mm spår, vinkelräta mot varandra i en bit mdf vilken jag senare har för avsikt att fräsa ut bordsskivan av. Två löpare i björk är förbundna med en annan bit mdf genom 5mm IKEA-bokhylleplugg. Längst ute i änden på den senare mdfbiten sitter ett 30mm-hål för att passa med kopierringen på fräsen.

Bonus: första gången jag använder skenanslaget till fräsen.

Om inte datorn och kameran precis bestämt sig för att inte prata med varandra hade det varit fina bilder här.
 
Det får bli sunkiga mobilbilder istället.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340228047.664410.jpg
Jag bestämde mig för att skära ned på ramdelarna 5 mm för att bli av med sprickorna i den dåliga biten. Återstår att se om det här är en bra eller en dålig idé.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340475962.462712.jpg
Bordsbenens profil sågas med sänksåg. Fyra nya ytor, ryggsidan är original.

Första delen i ramen för undre hyllan, ännu ett kvarts sågblad eller så för lång.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340478514.607549.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1340478637.229248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte färdig med alla bitar men kunde inte hålla mig. Domino!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340544325.275602.jpg
Dominon kändes för övrigt som ett ganska dumt köp när det väl begav sig men jag måste erkänna att den verkligen har sin plats i verktygssamlingen. Det här hade tagit mig jättelång tid med "riktiga" tappar.
 
Det börjar ta form.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340565729.011597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
Kul att följa... Mer bilder och mer statusuppdateringar, tack ;)
 
Yay, någon som läser! Jag började nästan misströsta.
 
Nu skulle jag gärna säga att formen blev perfekt på en gång men det skulle inte vara sant. Fördelen med att bygga så här är att man kan spackla formen hur mycket man vill. Förhoppningsvis märks det inte på färdiga produkten.

Det skulle också vara fint om jag kunde säga att jag bara behöver slipa lite så är jag klar här. Tyvärr behövs mer spackel.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340658643.334760.jpg
Bordet var från början tänkt att vara 10 cm bredare, men den formen fick underkänt av intedningsrådet. En konsekvens av det här är att jag har onödigt breda ämnen. En annan konsekvens är att ellipsjiggen spårade ur när bredd/höjd-förhållandena ändrades.
 
Hmpf. Bilderna följde inte med.

Den tredje bilden föreställer tre generationer löpare. Jag skulle förstås ha gjort den längsta redan från början, men det är lätt att vara efterklok.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340658978.404591.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1340658990.619456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340659038.632301.jpg
Redigerat:
Ett annat problem med ellipsen är att jiggen inte var helt stadig. Egentligen märks inte avvikelser på en millimeter från idealkurvan om de inte är hastiga. På några ställen blev det vingligt så där blir det spackel.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340659164.190277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.