Är det ok eller olämpligt att placera baksidan av en stor soffa mot ett element? I vårt fall rör det sig om en stor vattenradiator i en gillestuga. Förlorar man i effekt eller värmekomfort? Räcker det med ca 3 cm luftspalt mellan soffan och radiatorn?
 
Det beror på... Vad har du för typ av element? Stora tunga av gjutjärn eller moderna tunna plåt?

Nya moderna klarar sig med kallare vatten vilket är bra för värmepumpseffektiviteten. Inte så farligt för soffan att stå nära elementet då. Men effekten blir sämre.

Äldre element av gjutjärn behöver rätt varmt vatten för att ge effekt och blir rätt varma, olämpligt att ha soffa framför.
 
  • Gilla
Susanne Starkebo
  • Laddar…
Tänk på att om du ställer något framför som blockerar termostaten så kommer den att stänga av om det blir för varmt.
Viktigt är att varm luft kan stiga uppåt och att kallare luft kan cirkulera in under radiatorn.
Det finns termostater med extern givare som man kan montera på väggen vid sidan om om man har t ex en soffa som blockerar.
 
  • Gilla
Starktessan
  • Laddar…
Att termostaten stänger för tidigt hänger ju samman med att luftcirkulation inte är tillräcklig. Det hjälper alltså antagligen inte särsklilt mycket med en extern givare.

Om soffan står på fötter så att det är fritt under soffan fram till elementet så tror jag det kommer fungera ok. Men säker kan man aldrg vara :)
 
Dr Fozz skrev:
Det beror på... Vad har du för typ av element? Stora tunga av gjutjärn eller moderna tunna plåt?

Nya moderna klarar sig med kallare vatten vilket är bra för värmepumpseffektiviteten. Inte så farligt för soffan att stå nära elementet då. Men effekten blir sämre.

Äldre element av gjutjärn behöver rätt varmt vatten för att ge effekt och blir rätt varma, olämpligt att ha soffa framför.
Det där var väl dagens bullshit. Det beror till 100% procent vilken YTA elementen har. Ett STORT gammeldags klarar sig med kallare vatten än ett litet modernt plåtelement.

Protte
 
Tack för bra svar. Än så länge har vi inget element alls, men sätter vi dit ett blir det ett stort modernt med relativt stor yta (2-skiktat). Vore en fläktkonvektor vid sidan om soffan att föredra? Vi har en sådan i ett annat stort källarrum, och det håller värmen mkt bättre än radiatorerna i övriga rum. Nackdelen är förstås storleken + surret. Gillestugan har tidigare värmts av en fläktkonvektor, dock placerad på väggen mitt emot den där vi nu funderar på radiator (yttervägg med källarfönster). Den tidigare placeringen av fläktkonvektorn (nära trappan upp) fungerade också dåligt eftersom värmen åkte upp på övervåningarna och inte stannade i gillestugan (något som väl kan bero både på dess placering och att huset har ny mekanisk frånluftsventilation).
 
prototypen skrev:
Det där var väl dagens bullshit. Det beror till 100% procent vilken YTA elementen har. Ett STORT gammeldags klarar sig med kallare vatten än ett litet modernt plåtelement.

Protte
Både ja och nej. Moderna plåtelement har konvektorplåtar och liten vattenmägd, vilket innebär stor yta att avge värme på, faktiskt så att man kan känna lite luftdrag när de går för fullt. Ett t.ex. 100*60*10cm i plåt kan avge mycket mer värme än ett lika stort i gjutjärn.


Och lite anekdotisk bevisföring: Jag flyttade in i nuvarande huset 1 mars förra året, halva huset hade då gjutjärnselement, antagligen från 1947. I somras bytte jag ut alla element till moderna i plåt. Trots att jag ha aningens färre element på mellanplan (5 istället för 6) och inga element i källaren lägre ( 4 st borttagna) så har jag det lika varmt inomhus på mellanplan som då, och elementen är markant kallare i ytan.
 
Kan du undvika fläktkonventorer så gör det. De är dyrare, kräver underhåll och håller inte lika länge som en traditionella. Förutom att de låter då....
 
Men det är ju klart som korvspad att med en massa korrugerad plåt så blir ju ytan större.

Protte
 
prototypen skrev:
Men det är ju klart som korvspad att med en massa korrugerad plåt så blir ju ytan större.

Protte
Ja, exakt vad jag hävdat hela tiden. Och eftersom ytan är större så ger de också högre effekt med samma vattentemperatur jämfört med gjutjärnselement. Vilket innebär att man behöver mata gjutjärnselement med högre vattentemperatur för att få ut samma effekt som plåtelement. Vilket gör att de är varmare på ytan= större problem med soffa framför.
 
Dr Fozz skrev:
Ja, exakt vad jag hävdat hela tiden. Och eftersom ytan är större så ger de också högre effekt med samma vattentemperatur jämfört med gjutjärnselement. Vilket innebär att man behöver mata gjutjärnselement med högre vattentemperatur för att få ut samma effekt som plåtelement. Vilket gör att de är varmare på ytan= större problem med soffa framför.
Men det är ju i princip ointressant när värmen stannar bakom soffan... ;)
 
Jag har det precis så hemma, kan inte möblera på annat sätt. Radiatorn är en 590x1800 panelradiator som skall värma drygt 20 kvm. Inga problem, bara att dra ut soffan drygt en decimeter. Jag har satt en fönsterbänk ovanför radiatorn så det ser natuligt ut.

/Anders
 
Jag får dra ut mina soffor från elementen när kung bore knackar på annars ligger dikt an mest hela tiden o det funkar fint.

Jag bytte dessutom ett plåtelement från -74 mot ett likvärdigt plåt element från -2011 det blev skillnad!
Men det tillskriver jag att det nya elementet saknar den millimetertjocka invändiga svarta panngeggs-beläggningen de övriga 38år gammla elementen har.
 
trattalask
Lyfter en gammal tråd lite... Men hur mycket måste man ha fritt framför elementet för att inte tappa allt för mycket effekt? Har gjutjärnsradiatorer från 51. Räcker det med 10cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.