Hur stor är skillnaden mellan olika soffor egentligen? Är det värt att satsa på en kvalitétssoffa när man har småbarn eller är det Ikea som gäller? Hur resonerar ni?

Vi har länge varit inne på att köpa en coffee-soffa från Mio. Den känns lite "mitt emellan" kvalitétsmässigt. Vi har också tittat på soffa från BQ samt Svenssonsoffan från Svenssons i Lammhult. Någon gång har vi också kilat på Ikea-soffor men känner oss orolig för hur en sådan ska hålla i längden. Kan någon annan rekommendera en soffa för omkring 10-15000:- som håller bra? Och är det heldumt att välja en soffa med divan - det verkar så mysigt och skulle passa så bra i vårt nya vardagsrum!

Också en följdfråga: det där med teflonbehandlat tyg - funkar det?

/Lena, som snart ska beställa soffa om vi ska hinna få den i tid till nya huset... :D

 
På den tiden jag hade småbarn så blev det en hörnsoffa i skinn. Aldrig ångrat det. Nu har den soffan gått till de sälla jaktmarkerna men det var väl investerade pengar.
Ta också en till på Seating Concept nere vid Norra Skolgatan (Triangeln) Det finns mycket att välja på där också.

Uffe
 
Tack för tipset, vi har faktiskt inte varit på Seating Concept.

Jo, skinn har vi också diskuterat. Vi har en skinnsoffa just nu, ett 90-talsmonster som inte får följa med till nya huset. ::) Trots dess skräckingjagande yttre är den i princip fläckfri vilket är ett mindre mirakel med tanke på att vi haft kräkbarn och många glassfikor i den... Vi har kollat på coffee soffan i svart skinn och den är helt okej. Men det känns ju mysigare med tyg.

funderar vidare!

/Lena
 
Då vi i ca tre år haft just en Coffee från Mio (de görs av Furinova) och är nöjda, den känns rejäl och slitstark trots att vi har den i tyg (Santos). Vår har oxå klarat av en flytt och åtta månder i magasin utan att påverkas. Vi har inte divan på vår men schäslong (stavas nog inte så). Det är en hörnsoffa fast med det hörnet som är vidare än 45 grader. Stor härlig soffa med plats för många och när det bara är jag och maken sitter jag i hörnet och han halvligger på schäslongen!

Lycka till i "soffdjungeln"!
/FlitigaLisa
 
Hej Flitigalisa och tack för ditt svar!

Så kul att höra någon som är nöjd med coffee! Vårt intryck är att den är tämligen prisvärd. Kanske ska vi satsa på en sådan. Vet i ärlighetens namn inte om det är divan eller schäslong vi funderar på. ;) Får kolla upp det lite bättre.

/Lena
 
tigern skrev:
Jag trodde att divan och shäslong (eller chaislongue om man vill) var samma sak. En sån där utstickare på ena ändan. Eller finns det olika???
Lite skillnad är det, i alla fall om man tittar på de olika delarna till just Coffe.
 
  • coffee.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en till som är supernöjd med coffee soffan. Skön att sitta i och skön att ligga i. Vi hittade den av en slump, ett utställningsex i en möbelaffär. Det är en utbyggd hörnsoffa så den har 2 hörn, ett vanligt 45 graders och ett lite öppnare. Vi har den som soffa i TV-rummet.

Vi är 6 personer hemma till vardags och 8-10 på helgerna och vi får faktiskt plats alla om vi bestämmer oss för det.

Hörnet är dessutom så brett att både jag och en yngre tonåring kan ligga bredvid varandra och titta på TV. (mannen och jag också i nödfall men då måste man maka på ryggkuddarna för att få plats med hela rumpan.

Vi har den i ett mörkrött tyg som går att ta av och tvätta. Tjocka sköna dynor som håller formen.

Skulle jag köpa ny soffa skulle jag köpa samma modell igen och aldrig de superdyra designade sofforna vi har i vardagsrummet som man inte kan sitta i som folk utan hamnar i något konstigt halvliggande läge som känns urfånigt.
 
Vi står också inför att köpa soffa och har också småbarn. Vill helst ha tyg, men skinn är väl mer praktiskt för rengöringens skull. Vad säger ni om soffor med avtagbart och maskintvättbart tyg? Är det ett alternativ för er? Finns de bara på IKEA?
 
Coffee går att ta av på dynor och kuddar men inte stommen. Det tyget vi har går lätt att tvätta av med trasa vid mindre fläckar och jag har tvättat tyget på en dyna efter en liten olycka med nyponsoppa och den ser ut precis som de andra efter det. Ryggkuddarna blir lite ihoptryckta ibland men efter att puffat till dem lite och vänt dem set de ut som vanligt igen, tror nog att alla soffor (utom de med skummgummi i kuddarna) blir så. Så precis som Con skriver en toppensoffa!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.