Vi har varit och kikat på ett riktigt sött hus som har reveterad fasad som tyvärr har en del sprickor i fasaden.

Huset är ett enplanshus med källare och nu undrar vi hur illa dessa sprickor är?

- en skada är i ett av hörnen. Ser nästan ut som en krosskada fast 3 m från marknivå.
- en spricka som är längsgående (ca 1 m lång) vid övergången från källarväggen till putsendelen
-samt skador vid nederdelen vissa fönster.

På dessa ställen har putsen fallit ifrån så att man kan se hönsnätet och vassen.

Hur illa är detta? Kan man som hyffsat händig laga dessa sprickor själv? Eller bör hela fasaden göras om?
 
jag säger utan någon som helst kunskap, att fasaden bör bytas, för det har förmodligen läckt in nånstans i överkant så vatten och runnit innanför, och därför orsakat dessa skador.

Men vad vet jag, jag är bara en simpel järngjuteriarbetare
 
...hoppas på en lite mer enkel lösning än att byta fasad...
 
Byta fasad ?

Nädu, ta du och knacka bort det som är kass och lite extra.
Släng på ny puts och var glad.
Det fixar en normalbegåvad själv.

Byta fasad gör man när allt är sprucket och stora kakor lossar från överallt.

Mvh
 
ja det låter som en annan bra ide, om allt innanför är som det ska, är det trästomme kan det ju vara röta...
 
Jepp det är trästomme..

somelvis - skönt att höra att det inte är alltför svårt att fixa själv. Ska ta dit svärfar på omvisningen och se vad han säger. Vi är sugna på huset så jag hoppas att han tycker det ser ok ut.
 
Man bör ju försöka fundera ut tänkbara anledningar till att fasaden ser ut som den gör. Krosskadan 3m upp låter som vatten som frusit och sprängt sönder putsen. De andra skadorna låter också som att fukt kommit in.

Är dessa förhållanden åtgärdade? Har säljaren några idéer om vad som orsakat detta? Hur såg resten av huset ut? Väl underhållet, eller är det beskrivet som "en blivande pärla för den händige"?
 
Husen sätter sig med tiden och det kan bero på det. Har du någon tungt trafikerad väg brevid huset så kan vibrationer orsaka sprickorna. Tror det räcker att du fyller igen sprickorna och sedan om du har lust så målar du om huset så bör det bli fint. Är du det minsta orolig över ifall det är vattenskador som orsakat det så bör du kontakta en besiktningsman innan du skriver på köpekontraktet så slipper du få några obehagliga överraskningar.
 
Huset är byggt på 40-talet och är i behov av genomgående renovering.

Angående fukt, så vet jag att det finns en rötskada i taket vid genomföringen för avluftningen av avloppet samt vid skorstenen. Ingen av dessa sitter dock i närheten av där "krosskadan är", men vatten kan ju ha vandrat till hörnet med krosskadan. När vi var där så såg jag dock inte märken efter vatten i taket eller innerväggarna vid det hörnet.

Ett järnvägsspår går ca 200 meter från huset så visst är det tung trafik i närheten.

Det är ett dödsbo så jag tror det blir lite knepigt att få svar från säljarna tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.