Hej,
Vi bor i ett radhus från 70-talet med mekanisk frånluft i form av en takfläkt vars hastighet styrs via spiskåpan (Thermex). Nu har takfläkten lagt av. Vi har undersökt el osv och det är i sin ordning alltså borde själva fläkten vara felet. Den är av modell Skänninge typ 702, 70 W. Vad skall vi ta oss till? Är det värt att försöka serva en sådan fläkt eller skall man ge sig på en ny och kanske går det då att skaffa en mer kraftfull och tystgående modell? Tacksam för hjälp.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något råd i detta ämne?

// P & M
 
Med tanke på att fläkten bör vara från 70-talet så kanske det är lika bra att ge sig på något nytt. Något har väl hänt
med fläktarna avseende prestanda och ljudnivå?
Takhuven har en genomföring för ventilationskanalen (kök, badrum x2 och tvättstuga) och en för avluftning av avloppet. Kan detta ställa till det vid byte av fläkt?
 
I dessa semestertider verkar det smått omöjligt att få tag i någon som arbetar med detta mot privatpersoner.
Kan man utan stora kunskaper rentav köpa en fläkt från t ex Östberg av tillräcklig prestanda och montera själv på nuvarande installation?
 
Enklast är nog att byta fläkhjul/motor till den i länken ovan.
Finns nya fläktar hos Östberg m.fl. men problemet är hur du skall lösa avloppsluftaren, antar att den går igenom takfläkten?
 
Avloppsluftaren går via ett slutet rör vid sidan om vanliga ventilationen via genomföringen och huven. Alltså borde det väl gå att ersätta fläkten med t ex en Östberg TKC 300 C. Att den sitter inne under nuvarande huv spelar kanske ingen roll? Ersättningsmotorn som säljs (Fläktmotor SVAB SVF-7 (Typ 702, J76)) är på 60 W istället för 70 W som den gamla har. Jag vill inte ha sämre prestanda. Snarare bättre.. Hm, klurigt!
 
Hej på er.

Jag gör ett rejält trådlyft nu men jag har exakt samma fläkt som efter några renoveringar börjar ge upp. Det är ett SVAB-system jag har.
Ventilationen i huset är byggt så att det är rör draget från de båda badrummen och ett rör från köksfläkten.
Dessa rör går ihop precis innan fläkten. Avluftning för avlopp är draget separat och går ut på ett annat ställe på taket.
Jag är också ute efter en ersättningsfläkt. Hur gick det för dig PochM?
 
Redigerat:
Ring Skänninge ventilation AB
Så får ni hjälp. Dom har reservdelar till samtliga modeller. Även nya ec system.
 
Hej. Vi serverade fläkten och har nu flyttat men tror den tuffar på bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.