Nybliven ägare till ett 100 år gammalt timmerhus funderar jag på en av skorstenarna där den synliga delen ovan tak ser väldigt bra ut medan den invändigt är totalt raserad!
Min undran: om jag börjar plocka bort raset invändigt, kan man då på ngt vis förhindra att resterande ovanifrån inte rasar ner ??!:S antar att man måste göra om hela vägen om man nu börjar riva i det :(.....
 
Du menar att du vill ha kvar en synliga delen över taket? I så fall borde väl det lättaste vara att försöka komma åt med lastbil och kran och lyfta ner den? Har den något speciellt utseende som är svårt att återskapa, eller varför vill du spara den? Låter som att du har tänkt att plocka ner skorstenen och mura upp en ny, och då är det väl en ganska liten sak att mura den sista metern på taket jämfört med resten.
 
E det putset som rasar så e det inget större problem med att putsa om det som behövs.
Jag fick putsa om min på vinden men den e fortfarande fin på taket.
Knackade bort det lösa som blev nästan allt puts men sen var det lätt att putsa om den.
Jag gledgjöt skorstenen invändigt samtidigt.
 
Hm...min beskrivning blev nog lite ofullständig!! Grejen är den att huset består av 1½ plan och det är biten längst ner där man eldar som den har vittrat sönder och det "rejält", medan resten på övre plan och ovan tak fortfarande är ok!!
 
Redigerat:
Vittrat sönder? Är det putsen som har vittrat sönder eller fogen mellan tegelstenarna? Precis som Pompe1997 skrev så är det inga problem att putsa om.
 
Det är fogen mellan stenarna!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.