Hade byggfirma hos mig för att lägga sten utanför garageuppfarten. För att göra det långa kort grävde dom sönder en elkabel. Enligt byggarbetarna var kabeln inte nedgrävd lägre än 60cm.
Nu har fakturan från gbgenergi kommit och den ligger på 5500:-
Nu till frågan vem skall stå för denna fakturan? Någon som varit med om liknande?
 
Det är ju dom som grävt av kabeln som har ansvaret. Slarvigt då det är gratis att få kablar utsatta via ledningskollen.se .
 
Kablar ska ligga 60cm under mark märkt med gulband och skydds fyllning! Sen är ledningskollen mer för grävning utanför tomtmark, för inne på tomter är det ägaren som ska veta vart kablarna går. men man kan begära utsättning på tomten men tror inte det är gratis.
 
Det är kostnadsfritt att ta utsättning på tomten gräver man av en kabel får man betala oavsett bör hamna hos entreprenören om inget annat är avtalat
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har för mig att djupet 60 cm gäller på allmän plats. Inne på tomten gäller inget formellt djup.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alla seriösa grävare har väl en kabelsökare!!!
556143_BB_01_FB.EPS_250.jpg

Minsta djup i "mark utan jordbearbetning" är 35 cm så man får räkna med att kablar kan ligga grunt på bostadstomter.
 
Tack alla för svaren. Men då kanske det inte finns några bestämmelser för hur man hanterar sådana ärenden...
Känns bara så dumt att vi skall behöva stå för deras slarv :confused:

Jag tänkte att firman måste ha någon sort av försäkring som bör täcka deras kostnader eller har jag helt fel?
 
Mikael_L
Deras självrisk är kanske (troligen?) högre än vad räkningen är på.
 
Du får nog stå för detta, du bör ha upplyst entreprenören om att det finns omärkta kablar i marken och då hade dom kanske använt sk "försiktig grävning" vilket är avsevärt mycket dyrare eftersom det tar längre tid.
 
Fast alla som gräver borde till att börja med inse att det kan ligga kabel överallt och inte gräva förrän allt är utmärkt. Det borde sitta i ryggmärgen hos alla företag idag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om man ska dra det formellt finns det ju ett byggherreansvar som i detta fallet ligger på TS som fastighetsägare. Det gäller även markarbeten och det är byggherren som ansvarar för utmärkning och ev tillstånd som krävs för grävning där det finns kablar. Likaså är det byggherren som står ansvarig för arbetsmiljöfrågor och detta är ju ett sådant fall då någon kunde blivit skadade i samband med avgrävningen.

Så jag skulle nog vilja påstå att det är TS ansvar att se till att det var utmärkt.

Edit: Får nog korrigera lite för jag erinrar mig att i vissa kommuner/elleverantörer så begär byggherren ledningshänvisning och eventuella tillstånd men sen ska grävaren kalla på gubben med sprayflaskan 2 eller 3 dagar innan själva grävningen ska ske.

Så set är nog lite delat ansvar....
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker det är svårt att ha någon åsikt om vems felet och därmed kostnaden är.
Det framgår inte speciellt mycket om hur händelsen gick till, vad som sagts innan, hur uppenbart det var att det kunde finnas kabel där osv osv.

Att kabeln låg grundare än 60cm är dock inte någon anledning att slippa ansvar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju också berätta att när jag hade grävmaskinen hos mig så pekade jag på en plats och bad han börja gräva där, självklart hade jag själv helt glömt bort att det var där jag förlagt inkommande servis.

Jag såg i ögonvrån hur det rörde sig något borta vid mätarskåpet, fattade ögonblickligen vad som hände och viftade frenetiskt. K i grävmaskinen är ju alert och erfaren och stoppade omedelbart, så vi sen kunde konstatera att det bara hade blivit skadat skyddsrör. Så vi fixade till det så hjälpligt vi kunde - det kan ju ev blir framtida problem att dra i ny kabel, den dagen den sorgen ;) - så kunde vi fortsätta sen.

Hade det gått värre hade jag inte dividerat med K att han skulle tagit räkningen, han grävde ju så tydligt efter mina anvisningar, och det var ju jag som hade kunskap om kabelns läge.


Det är lite så jag tänker med att jag inte har alla fakta om situationen som tråden handlar om.
 
oceanis skrev:
Om man ska dra det formellt finns det ju ett byggherreansvar som i detta fallet ligger på TS som fastighetsägare. Det gäller även markarbeten och det är byggherren som ansvarar för utmärkning och ev tillstånd som krävs för grävning där det finns kablar. Likaså är det byggherren som står ansvarig för arbetsmiljöfrågor och detta är ju ett sådant fall då någon kunde blivit skadade i samband med avgrävningen.

Så jag skulle nog vilja påstå att det är TS ansvar att se till att det var utmärkt.

Edit: Får nog korrigera lite för jag erinrar mig att i vissa kommuner/elleverantörer så begär byggherren ledningshänvisning och eventuella tillstånd men sen ska grävaren kalla på gubben med sprayflaskan 2 eller 3 dagar innan själva grävningen ska ske.

Så set är nog lite delat ansvar....
jo så är det ju men då borde ju den som gräver inte gräva förrän det är utmärkt eller att han upplysts om att det är utmärkt men inga kablar på aktuellt grävställe. Tjafs om vems ansvar det är blir det ju alltid om det händer nåt men hade jag firma och grävmaskin så skulle jag då se till att ha min rygg fri iallafall så det förvånar mig att många tar så lätt på det här.
 
Mikael_L
Till TS.
Om du tycker att det är väldigt oklart om vems ansvaret är
(dvs inte att du typ sagt till att gräva någonstans och påstått att det är lugnt där, eller att ni har kommit överens om att grävaren skulle kollat med kabelutsättning men sket i det)
så tycker jag att du kanske ska försöka dela på kostnaden. Att du betalar hela räkningen, grävfirman drar bort hälften ifrån sin faktura till dig.

Ta det som något i stil med att detta var ju tråkigt, men lite båda parters fel, så vi får väl dela på detta ...
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.