Två radiatorer har frusit sönder, och en läcka i en skarv i förzinkat rör för varmvattnet(!). Det har jag hittat än så länge.

Hur gör jag nu? Tänkte leta upp sektionsradiatorer som passar mot de gamla kopplingarna och byta dessa. Sen får nog rörmokaren komma och byta ut den där skarven som läcker och provtrycka.

Provtrycker man värmesystemet också? Det är öppet expansionskärl, men man vill ju hitta alla läckor som ligger dolda i väggar och golv. Eller fyller man bara på och ser om det minskar?

Fler tips?
 
Staffans2000
Har du verkligen förzinkade varmvattenrör?

Staffan
 
Ser ut som vanliga stålrör för värme med zinkfärgat utanpå. Röret går direkt in i berededaren och det står "V.V."
 
Krilleman
M -MH- skrev:
Ser ut som vanliga stålrör för värme med zinkfärgat utanpå. Röret går direkt in i berededaren och det står "V.V."
Skrapa lite med morakniv på det röret, gissningsvis är det målarfärg.
 
Vad skall det vara under då? Det är gängade rördelar i alla fall, det är en 90 grader vinkel det läcker.

Oavsett, vad gör jag?
 
Hej En frysskada så skulle nog en provtrycking ge indikation på fler läckor alt. Man observerar sin tryckmätare själv till värmesystemet om det sjunker efter påfyllning
 
Öppet expansionskärl, så jag har ingen tryckmätare.
 
Kan du ej se nivån i kärl så bör man sätta en mätare på ledning
 
Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
Kan du ej se nivån i kärl så bör man sätta en mätare på ledning
Det behövs inte. När det rinner ur skvallerröret, är det fullt.

Staffan
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Galvade rör anslutna till en bruntank med isolering, möjlig läckage i övre vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som galvade rör?

Det droppade från övre vänstra vinkeln i bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.