Hej på er
Förträffligt forum detta, här kan man tydligen hitta svar på det mesta,,,
Dags för badrumsrenovering och då dyker det ju upp lite frågor som jag trots allt inte hittat svar på

I dag så är det vävtapet som jag ska riva bort, under det så är det vanlig kartonggips på tre väggar, den fjärde är av betong.

Får man behålla gipsskivorna som underlag till den nya godkända typen av våtrumsskiva och sätta ett lager av denna?
(t exGlasroc Hydro Våtrumsskiva)
Eller måste jag sätta dubbla lager av den godkända skivan (13mm) alt. ett lager med 15mm skiva ?

Reglarna som sitter idag är ju av trä, dom kan väl sitta kvar, under förutsättning att dom inte sitter för glest.

Tanken är att jag ska sätta kakel på väggarna, med tillhörande fuktspärr såklart.
 
Redigerat:
Hej, och välkommen..

All kartonggips ska bort.
Träreglarna ska vara kvar.
 
Om du går efter BKR's branschregler måste skivorna bort. Jobbar du enligt GVK's regelverk kan de få vara kvar och du kan även komplettera med kartonggips förutsatt att du använder ett tätskikt med duk eller matta.

I båda fallen kan du låta träreglarna vara kvar.

1 lag 13 mm på cc30 alt 2 lag 13 mm på cc 45 eller 1 lag 15 mm på cc 45...
 
Hej

Angående reglarna. De kan sitta kvar och du väljer våtrumsskiva efter cc måttet. Den lägsta tjocklek som rekomenderas är 20 mm på 600 cc mått. ska du ha smalare 10-12 mm ska du ha 300 cc mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.