Jag planerar att bygga en ny lägenhet ovanpå en befintlig, golvet är OK (gammal pigkammare) men tyvärr måste det rivas upp för att få till en ordentlig ljudisolering, det är för lyhört för att det ska vara acceptabelt att hyra ut. Jag har väl redan bestämt mig för vad som ska användas, såna där stenullsskivor som är pressade och avsedda för just ljudisolering. Jag har använt vanlig isolering till detta syfte förut och det har märkts att det är avsett för värmeisolering, dock är jag riktigt imponerad av en pressade tunga stenullen efter att ha byggt in ett skvalande avlopp med det. Men vad heter produkten, jag vet inte vad jag ska söka efter och kan inte hitta det på typ byggmax.se? Vill självklart kunna leta efter ett bra pris då det är lite av en lyxdetalj i en renovering och det blir ett gäng kvadratmeter.

En första plan är att riva det gamla trägolvet försiktigt och återanvända mest möjligt av det (beror lite på hur bra det går att få upp) alternativt golvspån och sedan matta eller klickgolv, förhoppningen är dock att kunna återanvända befintligt golv. Vad finns det för alternativ när det kommer till dämpning av ett vanligt trägolv på åsar? Jag tänker mig remsor av sådan skummatta som man lägger på golvspån innan man lägger klickgolv ovanpå, är det lönt att lägga såna remsor på åsarna eller kläms det ihop till ingenting och blir verkningslöst? Jag tror det blir tillräckligt bra med rejäl stenullsisolering, jag tänkte bara att man kanske kan göra det lilla extra när man ändå river upp det gamla.
 
Du tänker på markskivor av stenull skulle jag tro.

http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-100-2-16m.html

Det är möjligt att det blir tillräckligt bra luftljudisolering men stegljuden kommer du fortfarande ha kvar. Jag vet inte hur tyst du vill ha det ska vara tillräckligt bra. På bjälkarna kan du lägga lister av Sylomer eller Stepisol och förslagsvis fibergips istället för golvspån.
 
Också intresserad...

I något av dessa TV program typ Bygglov eller liknande visades pressad papp eller lump i tjocka skivor.
Dessa skulle vara speciellt bra i mellanbjälklag för ljudisolering.

Någon som vet vad det var?
 
Det finns hur många olika produkter som helst. Det är stor risk att det blir pengarna i sjön om man inte väljer rätt grejer.

http://www.christianberner.se/$-1/file/leverantorer/getzner/dokument/monteringsanvisning-for-uppreglade-golv-med-sylomer-och-sylodyn-2014.pdf
 
FG skrev:
Du tänker på markskivor av stenull skulle jag tro.

[länk]

Det är möjligt att det blir tillräckligt bra luftljudisolering men stegljuden kommer du fortfarande ha kvar. Jag vet inte hur tyst du vill ha det ska vara tillräckligt bra. På bjälkarna kan du lägga lister av Sylomer eller Stepisol och förslagsvis fibergips istället för golvspån.
Det där ser ut precis som det jag tänker på.... Jag har alltid hört det benämnas som ljudskivor eller ljudisolering men aldrig som "markskivor", markskivor är ju för fan styrolit.:) När jag byggde kontor en period använde vi också de där skivorna och effekten var imponerande jämfört med de rum som vi isolerade med "vanlig gullfiber". Jag tror det blir tillräckligt bra bara med detta men ska definitivt kolla upp de produkter du nämnde, kan vara en investering man i alla fall inte ångrar efteråt....
 
Massa och avstånd är det enda variablerna som ljudisolerar. Ull lägger man i ihåliga utrymmen för att absorbera ljudet så att inte vissa frekvenser förstärks som i en trumma. Den stenull som du tänkt lägga väger visserligen lite mera än vanlig ull så något lite hjälper den.

Vill du ha ordentlig ljudisolering så ska du arbeta med material som är tunga. I mellanbjälklaget går det bra med vanlig ull så länge som du ser till att den ligger ordentligt emot alla hårda ytor. Hårda material har en resonans, alltså de har en "egen ton" som förstärks t.ex. när man går på dem. Lägger man ett poröst material emot det så dämpas ljudet, som när man lägger fingret emot en gitarrsträng. Är utrymmet du ska fylla 200mm så lägger du 300mm vanlig ull och trycker ihop det osv. Då får du ett stumt mellanbjälklag.

Ljudisoleringen får du ifrån tunga material, lägg flera skivor (golvspån) på varandra så uppnår du mycket bättre resultat än med pressade stenullsskivor (brandull) som egentligen är menade för isolering runt murstockar, eldstäder etc. De marknadsförs också som skivor för ljudisolering även om det lite lurendrejeri enligt mig.

Alltså: vanlig isolering + flera golvskivor = bättre och billigare ljudisolering än brandull. Bäst är det att lägga sågspån i mellanbjällaget, det är både tungt, billigt och absorberande. Men det är ett riktigt uselt isoleringsmaterial att arbeta med. När man byggde inspelningsstudior för i tiden så använde man sig av asfalt på väggarna. Tungt som fan och bildar ingen egen resonans. Det förbjöds dock ganska snabbt när man kom fram till att asfalt inomhus inte är det bästa för hälsan.
 
Det heter stegljudsskiva och densiteten ligger på ca 150-160 kg/m3.
Både Roxull och Paroc har det i sitt sortiment.
 
Finndjävel! (inget illa ment).

Det där var intressant att läsa, att det är själva massan som leder till ljudisolering. Men jag vill inte hålla med dig om att den pressade stenullen bara skulle göra "något lite" då jag har erfarenhet av att den gör skillnad som natt och dag jämfört med vanlig isolering.

Och att plaska på flera lager golvspån känns konstigt, speciellt som grundplanen är att återanvända det gamla golvet. Men en variant jag tänkte på var denna: Golvåsarna är troligen 8 tum, 20 cm vilket är vanligt i gamla hus. Bort med golvet, bort med allt sågspån (gissningsvis är det kutterspån vilket är bra värmeisolering men lika lyhört som ett tygskynke). Jag vill inte riskera att trycka ner innertaket så sedan smala lister längst ner på åsarna följt av en spånskiva/OSB-skiva ovanpå det. 17 cm kvar.

Nu "brandskivor" med gips emellan, gips är billigt och stumt och har mycket vikt i sig. Jag bör få plats med tre skikt 45 mm stenull med gips emellan utan några problem. Eventuellt andra tjocklekar, 100 + 50 mm stenull och gips ovanpå t.ex.

På själva åsarna kan jag limma sylomerlister för att bryta ljudbryggan genom själva åsen lite grand innan golvet kommer på, en extra golvspånskiva blir ju ändå bara mera trä mot trä?

Verkar inte det som en ordentlig och prisvärd lösning, utan att höja golvet? En tät och tung smörgås med olika material, troligen mer seriös än vad de flesta hemmapulare orkar med. :)
 
Hur blev resultatet? Jag sitter med samma utmaning, 20 cm reglar mellan källare och plan 1. Taket golvet och sågspånen borta så nu är det dags att fylla igen. Jag har redan satt fjädrande akustikprofiler under reglarna, nu är det dags att fylla på ovanifrån. Tänkte bara köra vanlig stenull, 19,5 cm, eller en kombo med markskiva och stenull efter ha läst på lite olika forum.

På reglarna kommer det skruvas golvtiljor så möjlighet att ett flytande golv är tyvärr borta...
 
J JAJJ skrev:
Hur blev resultatet? Jag sitter med samma utmaning, 20 cm reglar mellan källare och plan 1. Taket golvet och sågspånen borta så nu är det dags att fylla igen. Jag har redan satt fjädrande akustikprofiler under reglarna, nu är det dags att fylla på ovanifrån. Tänkte bara köra vanlig stenull, 19,5 cm, eller en kombo med markskiva och stenull efter ha läst på lite olika forum.

På reglarna kommer det skruvas golvtiljor så möjlighet att ett flytande golv är tyvärr borta...
Har du en begränsad höjd att rätta dig efter på golvets tjocklek? Annars kan man ju bygga ett flytande golv som man skruvar golvtiljorna i.
Finns möjligheten så välj så tjocka tiljor som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.