Renoverar köket och har av olika skäl tänkt behålla befintlig diskbänk som är Franke RF 200cm, i bra skick. Nackdelen är att den är endast 60 djup.
Köket är ett IKEA och jag har använt deras väggskena för upphängning.

Hade jag tänkt till lite mer i början så hade jag räknat mer på djupmåttet...

Väggskenan bygger 10mm, och stommar 600mm, tillsammans med 20mm överhäng i framkant för att täcka handtag snyggt så blir det ca 40mm till betongväggen, och kanske 25-30mm efter kakel/mosaik mellan väggytan och kanten på diskbänken.

Hur bygger man igen detta på snyggast sätt?
En vitlackad smyglist?
En kaklelrad eller mosaikrad liggande?
En skiva renoveringsgips och lite extra fog så språnget endast är 10mm och kan mjukfogas?

vad tror ni?

2015-08-26 21.16.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle det funka att lägga på två vanliga gipsskivor? Över hela utrymmet mellan över och underskåp. Och sedan kakla på detta.
 
Eller vinkla ut den nedersta kakelraden.
 
pelpet skrev:
Skulle det funka att lägga på två vanliga gipsskivor? Över hela utrymmet mellan över och underskåp. Och sedan kakla på detta.
Missade att nämna att det är samma väggyta upp i tak över hällen som är till höger(strax utanför bild).
Hade det inte varet för den aspekten så hade det kunnat vara en lösning.
 
KristinaRT
Jag tror inte listverk är en bra idé precis bakom diskho och kranar, om du inte vill spendera en massa tid på att torka torrt och sedan byta list för att den ändå blivit vattenskadad...

Finns det inte någon form av kantlist i kakel som kan fungera att sätta längst ner?

Annars gillar jag tanken på en mosaikrad liggandes. Kan tänka mig att det ser arbetat ut, på samma sätt som det ser arbetat ut när man kaklar fönstermygar....
 
Thomas_Blekinge skrev:
Eller vinkla ut den nedersta kakelraden.
Det är det jag överväger. Men om det ska se snyggt ut får det nog vara en hel mosaicplatta om 20mm.

Något som har bilder på en sån lösning?
 
KristinaRT skrev:
Kanske något sådant här; [länk]
Smart! Tack
 
Återkoppling uppskattas, så här är min lösning.
Det blev en tur till en lokal plåtslagare som vek en bit rostfritt i Z-profil, 20-40-40, som limmades och skruvades.
Kommer sätta mosaiken hela vägen ned sen.

2015-09-04 16.19.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser vettigt ut! En betydligt bättre lösning än föregående förslag enligt mig.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ska skrapa bort limresterna som syns, och sen siliconfoga så det är vattentätt.
Det ser riktigt bra ut och jag är skitnöjd.
Speciellt eftersom jag sponsrade kaffekassan med 200:- för plåten och 5min arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.