Tjo.. Vi har just köpt vårat första hus så nu kommer en massa newbeefrågor.. ( dvs förklara för mig som om ja vore 10 år.. :p )

Vi skall ju lägga nya parkettgolv i huset då det var heltäckningsmattor i ALLA rum innan.. ( www.trampebil.se/aspered/bilder )
När vi ändå gör detta så funderar vi på att lägga in golvvärme när vi ändå håller på..
Att göra det senare när man fått in möbler,barn, hundar m.m känns inte lika roligt.. :eek:

I dagsläget så har vi lite svikt mellan reglarna på de spånskivor (22mm) som är golv. För att bli av med svikten blev vi rekommenderade att skruva fast skivorna med en s*tans massa skruv samt bredspackla dom ställen det inte blev rakt.. ( låter som en massa jobb.. )

Så jag har funderat på 22 mm spånskivor med urfräsning för slingorna alt Glespanel.
Tanken är att limma och skruva de nya 22 mm ovanpå det befintliga golvet och på detta vis få bort svikten.
Det gör iof att vi får kapa ner dörrarna samt bygga nya trösklar, men det kan det vara värt.. ( eller om vi tar loss karmarna och höjer dom.. det är lite av en tidsfråga oxså.. )

Huset är på ca: 103 m2 och har krypgrund.
Det är i dagsläget inte tilläggsisolerat utan det är original stenullsfilt + stenullsmatta på totaltjocklek på 15 cm. Under detta sitter en asfaboard som håller det hela uppe. Det kommer givetvis att tilläggsisoleras..

Så lite frågor ( ni är givetvis välkomna att ha åsikter på mina funderingar här ovanför.. :) )

Tjänar man några pengar på att fräsa skivorna själv ?? Jag har fått några offerter på skivor samt vändbitar och då skulle bara skivorna kosta ca: 20-22,000:-
Det lät dyrt, men som sagt är ja ny på detta så det kanske är ett "normalt" pris.

Kör jag Glespanel kommer jag betydligt billigare undan, men blir jag av med svikten ?

Rören.. Jag har ju läst en hel del på forumet och förstått att det finns olika typer av rör. Det verkar som PEX är en standard som betyder att slangen skall klara sig i 50 år.. Så köper man PEX borde väll märke inte spela någon roll ?
Eller är det kvalitet skillnad mellan de olika märkena ??

Har ni orkat läsa såhär långt e jag imponerad, orkar ni svara så blir jag om möjligt ännu mer imponerad.. :D
 
Titta på tidigare inlägg och frågor i detta forum så kan du säkert hitta en lösning som passar dig.
Själv har jag gips i 3 lager med vattenburen golvvärme mellan på glesbrädning 100x22 på reglar c/c 600
lagrar lite värme reagerar fort vid temperatur växlingar kan bli något för varma vid sträng kyla -35 och under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.