Hej

I min tvättstuga/hall (se separat tråd för detaljer) har jag inrett med bland annat köksskåp.
Dessa skåp har lite varierande höjd, allt från IKEAs standard på 8 cm, till 11 cm på ett annat ställe (pga sockelsugdosa och lokalt fall till golvbrunn mm).

Även på väggarna har jag fuktspärren uppvikt till närmare 10 cm och vill täcka detta.

Så, jag vill inreda hela tvättstugan, både vägg och under skåp med en sockel som är minst 11 cm hög.

När jag tittar runt i webbutiker så ser jag att 95 mm tycks vara en vanlig största dimension. Det räcker precis inte.

Om jag köper en kökssockel så kan ju de vara runt 15 cm, vilket löser problemet, nackdelen med dem är istället att de är så jäkla tjocka, runt 2 cm, vilket troligen ser dumt ut på en vägg. Eventuellt saknar de också ovansida (osäker på detta), så då blir de ju också fula. Det känns också som att de egentligen inte är stöttåliga, inte jämfört med en vanlig golvsockel som är gjord för att tåla en sko osv.

Jag tittar på fönstersmyg i MDF, typ detta:
https://www.byggmax.se/virke/lister/fönstersmyg/fönstersmyg-mdf-vit-p0921126
F_nstersmyg_MDF_Vit.jpg

Men jag är skeptisk till om dessa är tillräckligt stryktåliga för att vara efter golvet. Jag har köpt liknande skivor förut till fönstren och de blev i princip fula bara av att bli hemfraktade. Känns inte som rätt material för att möta blöta skor osv.

Rimlig tjocklek är väl sisådär 10-12mm som tycks vara normalt på socklar. Det ska ju se vettigt ut mot mötande foder osv.

Är det enda vettiga att gå till ett snickeri, eller vad tror ni?

Tack
 
Microkatten
Om du googlar på golvsockel så hittar du säkert ngt, t.ex. här och här. Högre golvsocklar var vanliga förr.

Ett alternativ är att köpa vanliga hyvlade bräder i lämpligt format. Om du har fräs kan du själv fräsa till en enkel profil eller be ett snickeri göra det.
 
Hej

Tack för tipsen, men ingen av de länkarna du bifogade lever upp till kraven vad jag kan se (vit + slät + >=110mm). Oavsett vilket så ska jag sikta på att handla av någon som finns i närheten.

Men som du säger sist, jag får nog räkna med att kontakta ett lokalt snickeri och får kanske räkna med att måla det själv. Jag vet inte hur lätt det är att måla själv och få ett resultat som matchar de fabrikslackade foder mm som man köper på bygghandeln, men det ska väl gå att få det tillräckligt likt hoppas jag. Nyansen är väl standard, men finishen varierar väl en aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.