Under vinterhalvåret så täcker vi över våra utemöbler med en presenning.
I år skulle jag vilja att denna hålls på plats med hjälp av vikter runtom. Företrädesvis tunga vikter som fästs med karbinhake eller motsvarande (presenningen i fråga har öljetter).
Har kikat runt lite, men hittar inget som klickar rikigt.

Någon som har ett tips? :)
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Under vinterhalvåret så täcker vi över våra utemöbler med en presenning.
I år skulle jag vilja att denna hålls på plats med hjälp av vikter runtom. Företrädesvis tunga vikter som fästs med karbinhake eller motsvarande (presenningen i fråga har öljetter).
Har kikat runt lite, men hittar inget som klickar rikigt.

Någon som har ett tips? :)
Trä ett rep genom alla öljetterna och dra sedan ihop presenningen mot marken, tänk upp och nervänd kulpåse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
På båtar ser man ofta plastflaskor med handtag hänga som tyngder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Trä ett rep genom alla öljetterna och dra sedan ihop presenningen mot marken, tänk upp och nervänd kulpåse.
Har redan gjort det några år, och vad som händer är att regnet och snön samlar sig i små håligheter på ovansidan av möblerna. Dessa håligheter blir snabbt större i takt med att vikten av vattnet/snön ökar, och sedan fryser hela härligheten och väger 2000 kg.

Med vikter som hela tiden håller presenningen spänd, kommer inget vatten att samlas.
 
P Plutus skrev:
På båtar ser man ofta plastflaskor med handtag hänga som tyngder
Det kan ju vara något, om jag nu inte hittar små 1 kg-tyngder eller motsvarande. 👍
 
Jag tog ett gäng plastkrukor (omkring en liters volym) och fyllde med betong. Jag pillade ner najtråd i betongen. Najtrådens fria ände använder jag sedan som ”krok” i öljetterna. Har funkat fint några år.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Unikt namn
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
B
Jag har gjort några specialvikter genom åren. Jag gjuter betong, i hink, gjutrör, eller något enkelt ihopspikat av råspont, mdf, masonit (=det som finns hemma och är överblivit).

För genomföring (så repet kan fästas) brukar jag ta något rör (t.ex. en flexslang till el, ett pem rör, ett cu-rör eller liknande = något som redan finns hemma och är överblivet).

Fördelen med att göra själv är att man kan få den vikt man vill ha, och att det är lätt att få en rundad form. En vikt med skarpa kanter som står på en pressenning brukar kunna nöta hål på den (pga vindens rörelser) med läckage som följd.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
O
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.