Finns det några nyckelfärdiga/modulhus i två våningar med ett fotavtryck på endast ca 3-4 x 6 meter?
Allt jag hittar är attefallshus och de är aldrig 2 (fulla) våningar...
 
Jag tror det är opraktiskt då trappan kommer att ta orimligt stor del av golvytan.

Det går säkert utmärkt att sätta 2 st attefallshus modulhus ovanpå varandra, prata med nån av tillverkarna så anpassar de säkert modulerna efter dina behov.
 
  • Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
S
Två containrar, som du kan inreda hur du vill.
 
S Sernando skrev:
Två containrar, som du kan inreda hur du vill.
Är det inte svårt att finna containrar som är 3-4 m breda?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A andypandy_swe skrev:
Finns det några nyckelfärdiga/modulhus i två våningar med ett fotavtryck på endast ca 3-4 x 6 meter?
Allt jag hittar är attefallshus och de är aldrig 2 (fulla) våningar...
Det har jag svårt att tänka mig. Det lär inte finnas någon efterfrågan av det du tänker på. Vad är planen?
 
A andypandy_swe skrev:
Finns det några nyckelfärdiga/modulhus i två våningar med ett fotavtryck på endast ca 3-4 x 6 meter?
Allt jag hittar är attefallshus och de är aldrig 2 (fulla) våningar...
Om du kan tänka dej ett något längre hus borde du kunna ställa ett par Älvsbyhus moduler på varandra, de är väl ca 3x8 m
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har jag svårt att tänka mig. Det lär inte finnas någon efterfrågan av det du tänker på. Vad är planen?
Det gäller en plats där det inte är troligt att man inte får bygglov för en ny stuga... Däremot står det en stuga på plats som skulle behöva rivas och då får man väl bygga en ny på samma plats i samma storlek (om jag förstått det rätt).
Har fått för mig att man kanske får tumma på höjden även om arean måste vara samma, så ett tvåvåningshus kanske skulle bli godkänt ändå.
 
A andypandy_swe skrev:
Det gäller en plats där det inte är troligt att man inte får bygglov för en ny stuga... Däremot står det en stuga på plats som skulle behöva rivas och då får man väl bygga en ny på samma plats i samma storlek (om jag förstått det rätt).
Har fått för mig att man kanske får tumma på höjden även om arean måste vara samma, så ett tvåvåningshus kanske skulle bli godkänt ändå.
Nej, det får man inte. Jag tror utsikterna att bygga något utanför lådan är mycket små. De kommer babbla om tillgänglighet bland mycket annat.

För att svara på frågan så går det såklart att bygga så, det kan nog bli rätt häftigt. Jag hade skippat trappan och haft en stege. 👍☺️
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
A andypandy_swe skrev:
Det gäller en plats där det inte är troligt att man inte får bygglov för en ny stuga... Däremot står det en stuga på plats som skulle behöva rivas och då får man väl bygga en ny på samma plats i samma storlek (om jag förstått det rätt).
Har fått för mig att man kanske får tumma på höjden även om arean måste vara samma, så ett tvåvåningshus kanske skulle bli godkänt ändå.
Nej tyvärr, ni får enbart renovera befintlig byggnad, inte riva och bygga nytt utan bygglov.
 
  • Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej tyvärr, ni får enbart renovera befintlig byggnad, inte riva och bygga nytt utan bygglov.
Och om du ändå måste får bygglov för rivningen och nybygge, så kan du oftast få ändra storleken en del (om det överhuvudtaget går att få bygglov på platsen).. Är det inom strandskyddat område eller liknande skyddsområde kan det bli svårt att få bygga större.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej tyvärr, ni får enbart renovera befintlig byggnad, inte riva och bygga nytt utan bygglov.
Men det måste väl vara mer troligt att man får bygglov om man ersätter ett ruttet hus med ett nytt i samma storlek och på samma plats, eller?
 
A andypandy_swe skrev:
Men det måste väl vara mer troligt att man får bygglov om man ersätter ett ruttet hus med ett nytt i samma storlek och på samma plats, eller?
Njaa. Inte självklart. Det lilla huset kanske har svårt att klara tillgänglighyetskraven.

Men om vi antar att detta är en någorlunda vanlig tomt, utan speciella skyddskrav. Då är det normalt sett inga större problem att få bygglov så länge du håller dig inom de begränsningar som specificeras i en ev. detaljplan för området, eller områdesplan.

Gäller det ett område med strandskydd eller liknande begränsningar, så får man höra med kommunen om hur de ser på en ersättningsbyggnad. Det kan handla om max storlek, höjd, stil som passar in i området osv. Det finns ingen generell regel om att man lättare får bygglov om man håller sig till nuvarande storlek.
 
  • Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
A andypandy_swe skrev:
Det gäller en plats där det inte är troligt att man inte får bygglov för en ny stuga... Däremot står det en stuga på plats som skulle behöva rivas och då får man väl bygga en ny på samma plats i samma storlek (om jag förstått det rätt).
Har fått för mig att man kanske får tumma på höjden även om arean måste vara samma, så ett tvåvåningshus kanske skulle bli godkänt ändå.
Har du kollat med kommunen eller om det finns en detaljplan/områdesplan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.