Jag söker alltså efter en typ av transformator som kan leverera konstant 12-13 volt och med samma strömstyrka som på ett vanligt bilbatteri 70-80 ampere.

Transformatorn ska ersätta ett bilbatteri som idag driver en lerduvekastare.
Varför? Jo för att:
1. Batterier inte är lika driftsäkra som en fast installation.
2. Batterier måste laddas.
3. Det är enklare att slå på och av driften till en eller flera lerduvekastare via en AC-arbetsbrytare.
4. Folk vill stjäla bilbatterier.
 
Misstänker att du blandar ihop A (ström) med Ah (energi).
Du behöver ta reda på vad kastaren egentligen kräver för ström, ett bilbatteri lämnar långt mer än 80A. Sannolikt handlar det om ganska rejäl startström på den motorn.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
fast kräver verkligen apparaten den strömmen då?
 
Skaffa en ordentlig kondensator för att kunna leverara momentant hög ström och koppla in tranformatorn tilld en, då behöver den inte vara så kraftig. Men först måste du som sagt ta reda på vilken ström kastaren drar, och under vilken tid.
 
Frågan är dock om en laddare som förvisso klarar 100A kan skjutsa iväg en väldigt hög momentan strömrusning. Om nu apparaten som sådan kräver det? Låter som gjort för att döda elektronik i en sådan laddare.
 
Jag kan inte jättemycket om lerduvemaskiner men som jag förstått det skjuts de iväg med en fjäder och så används motorn för att spänna fjädern. Alltså borde det inte vara något extremt behov av ström.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Nä jag tycker inte det jag heller. Själv har jag inte ens sett en dylik maskin på nära håll. Att de har batteri och 12v har nog mer att göra med att de ibland står lite otillgängligt kanske......Kanske väldigt långt till el ibland.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Hej, Såg att motorerna ligger på 12V 15A-30A beroende på storleken på maskin . 15A för runt 25 lerduvor i magasin och 30A för en olympiad modell typ 300 lerduvor. 12V/180W eller 12V/360W. Effekten på denna borde stå på motorns märkskylt
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Tänk då på att motorns startström ligger långt över nominell ström.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Såg att motorerna ligger på 12V 15A-30A beroende på storleken på maskin . 15A för runt 25 lerduvor i magasin och 30A för en olympiad modell typ 300 lerduvor. 12V/180W eller 12V/360W. Effekten på denna borde stå på motorns märkskylt
vart såg du detta?
Jag har letat och t.o.m. mailat supporten utan framgång på hur mycket ”kräm” som krävs som minst.
Det som jag vet påverkas vid låg strömstyrka är omladdningstiden på kastaren.

2-2,5 sekunder tar det för en kastare att ladda om, längre tid får det inte ta.
Sen så finns det även rotation på vissa med lerduvemagasinet som styrs av ytterligare en motor som körs samtidigt som kastarmens motor

Jag får se om jag får nåt vettigt svar ifrån supporten på vad som krävs.
 
På Elfa går det att hitta spänningsaggregat. Till exempel:
https://www.elfa.se/sv/switchande-n...&pos=2&origPos=695&origPageSize=50&track=true
Sedan behövs det någon kapsling eftersom jag antar att den skall användas utomhus. Som sagt. Undersök hur mycket ström prylen behöver. Det kostar pengar vid dessa effekter.

Om det är så höga strömmar som krävs kan det eventuellt vara en lösning att använda ett litet batteri och en laddare som är permanent inkopplad. Detta fungerar eftersom kastaren bara drar den höga strömmen under korta stunder. Det uppfyller troligen inte önskemålet enligt punkt 3.
 
H hackatall skrev:
vart såg du detta?
nu har vi väl inte informerats om vilken modell du har [i åtanke], men jag håller med håbbe om att motorerna verkar ligga runt 250-350 Watt alltså omkring 20-30 Ampere vid 12 Volt, det tillkommer väl lite extra marginal för startström kan jag tänka, men de är ju rätt ordentligt nedväxlade så jag vet inte hur stor startströmmen blir jämfört med driftsströmmen (dom går väl rätt kontinuerligt under tiden det ska pangas?)

exempel på motor till salu: https://derrymotor.en.made-in-china...Worm-Gear-Motor-for-Clay-Pigeon-Launcher.html

den sekundära motorn (för wobbling / målspridning) drar gissningsvis lite mindre

billigast strömförsörjning torde vara en kommersiell batteriladdare från t.ex. Biltema -- en laddare på 25A (som kanske räcker) kostar 900 kr och är nog mer stöldbegärlig än ett bilbatteri
 
Jag kikade lite på nätaggregat som det länkades till här ovan och det ligger på 2500kr. Omkring 1500kr hade känts bättre då det handlar om 8-10 enheter/kastare.
Sent tillkommer det en behållare så att den tål att vara utomhus samt montage på kastaren.

så omkring 1800-2000 kr kan det ändå vara värt för att slippa släpa på batterier som stjäls och som ofta är oladdade samt kanske det viktigaste:
Att på ett enkelt och kontrollerat sätt kunna bryta strömmen till samtliga kastare via en arbetsbrytare.
 
H hackatall skrev:
Jag kikade lite på nätaggregat som det länkades till här ovan och det ligger på 2500kr. Omkring 1500kr hade känts bättre då det handlar om 8-10 enheter/kastare.
Jag valde just den för att den kunde leverera 80 A som du efterfrågade i trådstarten. Om du använder Elfas sökfunktion kan du hitta mindre nätaggregat också. 80 A var väl bara en gissning? Ett som kan leverera 30 A är med all säkerhet betydligt billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.