Dags att uppgradera kåken, Har fått en begagnad värmepump med tillhörande luft(IVT 290 med optima 900).
huset 1½+källare. Tänker golvvärme i entréplan(total renoverar redan detta plan), och så småningom även i källaren(5-10 år bort)
Just nu hänger det elradiatorer på väggarna på loftet(inrett) och i källaren står oljeelement. På entreplan finns ett vattenburet system med direktverkande elpatron. Utbytet av radiatorer till golvvärme är pga läckage, samt stopp lite varstans och förenkling av möblering, och köksinstallation samt komfort.

Huset är på ca 80m² Det blir 5 slingor á 70 meter. 16 x 2 mm slang.
Min tanke är att behålla 2 radiatorer på entre plan under två stora fönster partier()motverka kallras), samt komplettera med 2 radiatorer på övervåningen, och en i varje rum i källaren för att ersätta det eldrivna helt.
Totalt 7 Radiatorer c21 - 1800x500 och 1 c21 - 600x500.

Så till min fråga, Kan jag komma undan med att skippa Shunt till golvvärmen, och köra hela systemet på lägre framledningstemperatur? Eller en shunt för golvvärmen, men ändå dra ner hela systemet från 55Cº?

Ovanvåningen används till gästrum och förvaring. Källaren har badrum, tvättstuga och verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.