Ni som har egen brunn och installerade vattenfilter, var har ni köpt dessa och vad är er erfarenhet?

Jag har sökt på en del företagsnamn här på Byggahus, och många verkar oseriösa eller ha dålig kvalitet. Callidus och Europe Vattenrening verkar folk vara nöjda med. Fyll gärna på med era erfarenheter!
 
JMS vattenrening använde jag, inget att klaga på.
 
bonnier bonnier skrev:
JMS vattenrening använde jag, inget att klaga på.
Kul att höra att du är nöjd med dem!
 
Välj ett företag som kan komma ut och titta på dina förutsättningar, så som pump, tryckkärl och typ av brunn etc. Ackrediterad oberoende analys är ett måste, detta erbjuder seriösa vattenreningsföretag oftast till nedsatt pris pga av bra avtal med labb som t.ex. Eurofins.

Företag som jobbar med olika sätt att rena vattnet på och inte bara säljer "sina" produkter är en trygghet för er och ni kan vara med bilda en uppfattning om underhåll, skötsel samt ekonomi över tid.

Lycka till.
 
Jag köpte ett kit från Cintropur för 1 år sedan. Fungerar klockrent.
Ca 1000 kronor per år för kol och filter för oss.
Vattenfilter för brunnar, inkluderar två filterenheter, tillbehör, monteringsexempel, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KKJ
  • Laddar…
För att få lite mer riktade svar så behöver protokollet läggas upp så man vet vad som ska renas.
 
A Alexn72 skrev:
För att få lite mer riktade svar så behöver protokollet läggas upp så man vet vad som ska renas.
Jag har inte protokollet tillgängligt just nu. Men det är förhöjda halter av fluorid och koppar. För ett par år sedan var det även förhöjda blyhalter, så det skulle kännas bra med ett filter som även filtrerar bly.
 
B bergback skrev:
Välj ett företag som kan komma ut och titta på dina förutsättningar, så som pump, tryckkärl och typ av brunn etc. Ackrediterad oberoende analys är ett måste, detta erbjuder seriösa vattenreningsföretag oftast till nedsatt pris pga av bra avtal med labb som t.ex. Eurofins.

Företag som jobbar med olika sätt att rena vattnet på och inte bara säljer "sina" produkter är en trygghet för er och ni kan vara med bilda en uppfattning om underhåll, skötsel samt ekonomi över tid.

Lycka till.
Tack, det var bra råd. Vi hade ett företag här som tittade, men det kom ut en säljare med kostym och dyr klocka, fick inte känslan av att han visste mycket alls. Man kanske ska höra med VVS-firmor, de lär ju ha erfarenhet från lite olika lösningar som de installerat.
 
Jag kan rekommendera Brava Vattenrening. Väldigt bra bemötande och service. Örebro kontoret jag haft med att göra
 
  • Gilla
bergback och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag kan rekommendera Brava Vattenrening. Väldigt bra bemötande och service. Örebro kontoret jag haft med att göra
Detsamma. Men Stockholmkontoret
 
  • Gilla
bergback
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag kan rekommendera Brava Vattenrening. Väldigt bra bemötande och service. Örebro kontoret jag haft med att göra
Appendix Appendix skrev:
Detsamma. Men Stockholmkontoret
Tack! Att jag hade missat dem. När jag söker på dem på forumet verkar det var idel goda vitsord.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag kan rekommendera Brava Vattenrening. Väldigt bra bemötande och service. Örebro kontoret jag haft med att göra
Kan inte rekommendera dem. Köpte ett vattenfilter, men fick komplettera med en annan leverantör för att få rent vatten utan en massa järn och mangan.
 
Är nöjd med Debe.
Vi har höga flouridvärden (2,2mg/l) och ibstallerade ett filter från Debe med egen kran. Primärt för vår dotter, vi dricker floruidvattnet.
 
H
Vårt vatten (borrad brunn i maj 2023) stank ruttna ägg och hade väldigt mycket järn i sig. Vi kontaktade först en som både säljer filter och tar vattenprovet men det var alldeles för vinklat för vår smak. Så vi gjorde först ett externt vattenprov och sedan skickade vi detta till den rörmokarfirman som vi haft här och som vi har förtroende för. I vårt fall blev det ett Debe Ecco-Fe-GF 10, 30000kr inklusive alla delar och rörmokarens kostnad för att koppla in det. Supernöjda! Vattnet är riktigt gott och varken järn eller svavelväte kan man förnimma. Enda nackdelen (som vi märkt) med detta är att var 4:e dygn så har filtret en backspolning/rengöring procedur som låter högt.
 
KKJ KKJ skrev:
Ni som har egen brunn och installerade vattenfilter, var har ni köpt dessa och vad är er erfarenhet?

Jag har sökt på en del företagsnamn här på Byggahus, och många verkar oseriösa eller ha dålig kvalitet. Callidus och Europe Vattenrening verkar folk vara nöjda med. Fyll gärna på med era erfarenheter!
I fastigheten, vi köpte för 3 år sedan, visste vi att vattnet var gulaktigt . Då köpte jag vattenrening från JMS Vattenrening och det var det sämsta jag kunde ha gjort. Kostade över 25000 kr och gjorde ingen skillnad på vattnet.
Försökte få rättelse men de skyllde bara ifrån sig. Det sa att reningen var felinstallerad , sedan sa de att brunnsvattenpumpen gick baklänges. Vi hade anlitat en välrenommerad rörfirma som vi anlitat tidigare och de sa så klart att JMS påståenden var helt felaktiga. Till slut tvingades jag stämma JMS i tingsrätten och de gick till slut med på att betala tillbaka 25000. Men jag förlorade mycket ändå; installation, borttagande och returnerande av utrustningen, m.m.
Nu har jag köpt ny rening från Bra Vatten och vattnet är nu klart och rent. Valde dem efter rekommendationer på den här sidan. Tack alla !

Daggan Maggan
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.