Tjabba!

Har en stor hög med lite fina stenar, stor del av våran tomt har varit mycket stenar; men spräckt och forslat bort en hel del som gör att gräsklipparen skriker när man klipper.

Vi har då en hög med blandad Sten och ormbunke, funderar på om man kan göra något fint utav det, inte alls sugen på att forsla bort det, och har tomt så det räcker utöver detta, det ligger mellan ”garage” och kontor, tänkte förminska den lite för att få en bredare gång mellan.

Vad kan man göra som är hyfsat enkelt? Fontän, växtligheter som kan trivas förutom ormbunkar? Hade varit najs med lite inspo!

Mvh Daniel
 
  • Hög med stenar och ormbunkar på en gräsmatta mellan ett vitt förråd och en röd byggnad. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med röd byggnad till vänster, hög med stenar och ormbunkar i förgrunden, vit byggnad och träd i bakgrunden, gräs och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med stora stenar och ormbunkar mellan en röd byggnad och ett vitt staket. Buskar och mindre växter växer runt stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklök/sedum och/eller kryddväxter. För kryddväxter fyll på med bra trädgårdsjord, för taklök/sedum häll på sand blandat med jord. Väljer du att blanda så fyller du alltså de håligheter som finns olika beroende på vad du sätter där.

Alternativt leta upp flera sorters ormbunkar, de verkar ju trivas.
 
Tycker du den är snygg och vill ha den kvar? Gör något fint av den. Enklast är att inte göra något. Växter som trivs där kommer av sig själva.

Eller skulle du helst av allt vilja att den inte fanns där.
  1. Forsla bort den själv
  2. Eller betala någon för att forsla bort den
  3. Eller sälj stenen på blocket "allt eller inget"
  4. Eller ge bort stenen på blocket "allt eller inget
Enklaste sättet att få bort den är alternativ 2,3 eller 4. Bästa är antagligen alternativ 3 att sälja den.
 
O O skrev:
Tycker du den är snygg och vill ha den kvar? Gör något fint av den. Enklast är att inte göra något. Växter som trivs där kommer av sig själva.

Eller skulle du helst av allt vilja att den inte fanns där.
  1. Forsla bort den själv
  2. Eller betala någon för att forsla bort den
  3. Eller sälj stenen på blocket "allt eller inget"
  4. Eller ge bort stenen på blocket "allt eller inget
Enklaste sättet att få bort den är alternativ 2,3 eller 4. Bästa är antagligen alternativ 3 att sälja den.
Tack! Alltså vi har som sagt haft väldigt mycket Sten på tomten, just denna högen känns som att man hade kunnat göra något fint Utav den, ormbunkar är väl halvsextiden, men lite färgglada växter eller något hade kanske varit trevligt.

Hade relativt enkelt kunnat spräcka det mesta där och få det bortforslat, men ändå kul om det händer något i trädgården tänker jag.
 
Inte skall du forsla bort sten, växter och sten är en oslagbar kombination! Jag har byggt upp en stor trädgård i skogen där sten var ett dominerande inslag. Jag skickar med bilder och så får du fråga om du undrar över något, varje plats är unik och går inte att översätta direkt till en annan plats men alla kan hitta egen stil och bygga upp något inspirerande utifrån givna förutsättningar.

En skogsträdgård där stora stenar är täckta av mossa, omgivna av grön växtlighet och blommande växter. En kruka med vita och svarta blommor på en stubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenlagd gång med grönska och växter i en skogsträdgård, mossklädda stenar och blandad fauna syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med stenlagda gångar, stora mossiga stenar och olika gröna växter längs en elstängsel med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenlagd trädgårdsgång omgiven av gröna växter och stora stenar i en skogsmiljö, med mossa som växer på vissa stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En trädgård i skogen med en stenbelagd stig omgiven av grönska, buskar, och blommor. Stora mossiga stenar och ett träd finns också i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå blommor omgivna av stenar och mossor i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med stora mossbelupna stenar, träd och frodiga växter, belägen i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård i skogen med stenbelagd stig, grönska och blommor i lila, vitt och grönt som växer bland stora stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenig trädgård med gröna växter, stora stenar täckta av mossa och en stenlagd stig i skogen. I bakgrunden syns blomkrukor och ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenarna är arrangerade i en trädgård med gräs, mossa och ett insektshotell i bakgrunden, omgiven av träd och ett stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
whyman och 26 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte skall du forsla bort sten, växter och sten är en oslagbar kombination! Jag har byggt upp en stor trädgård i skogen där sten var ett dominerande inslag. Jag skickar med bilder och så får du fråga om du undrar över något, varje plats är unik och går inte att översätta direkt till en annan plats men alla kan hitta egen stil och bygga upp något inspirerande utifrån givna förutsättningar.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Mwn Gudars vad fint du har gjort! Nu blev jag superinspirerad 😍
 
Hostor och Alunrot är fin kombo. Finns i många färger och kombinationer. Passar fint till ormbunkar också.
Hostor och alunrot i olika färgkombinationer planterade tillsammans i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte skall du forsla bort sten, växter och sten är en oslagbar kombination! Jag har byggt upp en stor trädgård i skogen där sten var ett dominerande inslag. Jag skickar med bilder och så får du fråga om du undrar över något, varje plats är unik och går inte att översätta direkt till en annan plats men alla kan hitta egen stil och bygga upp något inspirerande utifrån givna förutsättningar.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vad har du för jordfraktion mellan stenarna?Får lite inspiration och har en stenhög som schäfern inte vill att jag ska forsla iväg.
 
  • Stenbelagd högliknande struktur intill en grusväg, omgiven av gräsmatta och natur med fält och träd i bakgrunden under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
V Vetenskaparen skrev:
Tjabba!

Har en stor hög med lite fina stenar, stor del av våran tomt har varit mycket stenar; men spräckt och forslat bort en hel del som gör att gräsklipparen skriker när man klipper.

Vi har då en hög med blandad Sten och ormbunke, funderar på om man kan göra något fint utav det, inte alls sugen på att forsla bort det, och har tomt så det räcker utöver detta, det ligger mellan ”garage” och kontor, tänkte förminska den lite för att få en bredare gång mellan.

Vad kan man göra som är hyfsat enkelt? Fontän, växtligheter som kan trivas förutom ormbunkar? Hade varit najs med lite inspo!

Mvh Daniel
Gör en rabatt och odla blommor som jag gjorde med mina stenar.
 
  • En blomstrande rabatt omgiven av stenar framför ett vitt hus med svart tak och grön gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad har du för jordfraktion mellan stenarna?Får lite inspiration och har en stenhög som schäfern inte vill att jag ska forsla iväg.
Det beror på vilka växter jag använder, har odlat mycket surjordsväxter så då är det torv som gäller men annars brukade jag beställa ett billass med matjord.

Vill du göra ett stenparti med torktåliga växter så behövs inte så näringsrik jord, lite jord blandat med sand/grus blir bra. Använd den jord som finns på platsen efter att den är rensad från ogräsrötter och fyll på med lite ny jord.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Hostor och Alunrot är fin kombo. Finns i många färger och kombinationer. Passar fint till ormbunkar också.
Jag kan inte låta bli att kommentera din vackra bild för den utstrålar det jag försöker åstadkomma med trädgård, nämligen harmoni.

Med fokus på vackra bladväxter så skapar man en plantering som utstrålar harmoni och de växter du valt gör just det, blomningen är oansenlig och blommorna kan man klippa bort om man vill. För Hosta är det dessutom bra för de vissna blommorna kletar fast i bladverket och ger fläckar på bladen.

En trädgård skall helst vara tilltalande under årets alla månader, väljer man enbart blommande växter blir upplevelsen endast några veckor och bladverket har oftast inget vackert att erbjuda efter blomningen.

För struktur och grönska kan man också plantera in snygga barrväxter i miniatyr, det finns många att välja på och de håller stilen årets alla månader. Barrväxter skapar lugn och motverkar plottrighet i planteringar.
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte skall du forsla bort sten, växter och sten är en oslagbar kombination! Jag har byggt upp en stor trädgård i skogen där sten var ett dominerande inslag. Jag skickar med bilder och så får du fråga om du undrar över något, varje plats är unik och går inte att översätta direkt till en annan plats men alla kan hitta egen stil och bygga upp något inspirerande utifrån givna förutsättningar.
Snyggt! Är det bara sand mellan "kullerstenen" eller har du typ gjutit? Jag funderar på om jag kan sno idén nånstans, men jag hatar att rensa ogräs mellan markstenar 😉
 
M mrsnhp skrev:
Snyggt! Är det bara sand mellan "kullerstenen" eller har du typ gjutit? Jag funderar på om jag kan sno idén nånstans, men jag hatar att rensa ogräs mellan markstenar 😉
Ja, det är enbart sand. Detta är en stenig skogsmark som jag grävt ur bit för bit och forslat bort jord som innehåller diverse ogräs och trädrötter.. Det lönar sig att vara extremt noggrann, alla rötter måste bort och sedan fyller man på med sand. Kullerstenarna har jag köpt och forslat hit, alla andra stenar fanns här, ovan jord eller uppgrävda av mig

Det kommer ju alltid lite ogräs från ovan när frön gror på våren men det är inte mycket jobb att rafsa bort, de har ju inga djupa rötter. Jag har aldrig rensat mycket ogräs pga att jag varit mycket noggrann med underarbetet samt superkänslig för växter som brer ut sig. Jag har aldrig använt ogräsmedel.

Jag bor inte längre kvar där, min man avled och det är för stort att sköta själv när man blir äldre.

September månad för ett antal år sedan

En stenig skogsmark med frodig växtlighet, inklusive kullerstenar, träd och buskar, och en stig av stenar, tagen i september månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lummig trädgård med grönska och gulnande träd i september, stenbelagd stig framträder bland buskar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.