På bilden syns vårt ena hörn på tomten. Där har vi någon idé om att skapa en enklare grillplats. Vi har tittat och dreglat på grillstugor/grillkåtor - det såg fantastiskt fint ut! Men. Vi skall flytta inom 4-5 år, så vi vill hålla nere kostnaderna på detta projektet.

Min tanke var om man kunde snickra ihop något vindskydd med en-två väggar och tak, med fasta bänkar. Och ha någon grillplats/matlagningsplats framför. Det behöver inte vara avancerat, bara nog för att kunna sitta där och grilla lite korv med ungarna eller laga mat på en framtida muurikka eller liknande.

En begränsning i allt detta: jag vill extremt ogärna gräva för plintar. Det har varit en uppfart där en gång i tiden, så under gräslagret på några centimeter finns ett par decimeter makadam. Jag hatar att gräva plinthål i gräs, och är det makadam så låter jag hellre bli. Däremot markspjut, det hade funkat! De hade stått rätt stabilt i makadamen, men jag förstår att det inte blir ett tungviktsbygge.
Och så funderar jag - behandlat trä (dyrare) eller obehandlat som sedan målas i någon enkel färg?

Ja, ge mig alla tips och tankar ni har! Jag tar tacksamt emot dem!
 
  • Hörn av trädgård med grön gräsmatta, gunga och föreslagen plats för framtida grillplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade byggt ett trädäck på berget. Borra hål för stolpskor (6 st?) och limma fast med ankarmassa. Sen ett trädäck på detta med vinskydd åt grannen och skogen och ett enkelt staket och trappa mot trädgården. Det fasta bänkarna hade jag skippat och istället gjort det tillräckligt stort för trädgårdsmöbler.
 
vcx vcx skrev:
Jag hade byggt ett trädäck på berget. Borra hål för stolpskor (6 st?) och limma fast med ankarmassa. Sen ett trädäck på detta med vinskydd åt grannen och skogen och ett enkelt staket och trappa mot trädgården. Det fasta bänkarna hade jag skippat och istället gjort det tillräckligt stort för trädgårdsmöbler.
Vi har inget berg. Det vi har är en slänt, och den har jag funderat i många år om man kunde göra något med. Men det är just den här platsen vi hade velat göra något med. Ett alternativ är att mura upp någon eldstad och sätta bänkar vid sidorna, men tanken med något vindskydd/tak lockar eftersom det hade inneburit att vi kunnat sida där även om det är lite ruggigt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.