Jag har precis vart iväg och köpt mig en hundvalp med tjejen.. Men när vi kom hem efter diverse inköp av hundbäddar o.s.v.. började jag fundera över hur golven funkar med hund..

Har idag ca 100kvm sån där plankgolv av furu som är lackat. Det är ju springor och så mellan plankorna.

När valpen pissar och bajsar så rinner väl detta rätt genom golvet..

Hur hat ni andra löst detta? jag har ca 1 vecka på mig och fundera ut nått smart.. Nu håller jag på och tittar på laminat golv på bauhaus.. men det blir ju ganska saftigt och köpa 100kvm för att skydda mot valpens piss i några veckor tills den blir rumsren:D
 
Med bajset är det inget problem, det är inte speciellt "rinnigt". Lägg ut några trasmattor, chansen är stor att valpen väljer dom att kissa på. Om den vid första tillfället väljer ett annat ställe så lägg en matta där sedan. Om du nu har ett lackat golv så är det nog inte så stort problem.
 
Vad är det för storlek på hunden? När den är vuxen, alltså... Om det är en stor och livlig hund så kan den lätt nöta upp ett furugolv. Det är mycket mjukare än klor.

Laminat är inte heller så bra. Vissa hundar har problem att gå på laminat.
 
andersmc skrev:
Laminat är inte heller så bra. Vissa hundar har problem att gå på laminat.
Och jag är tveksam till om laminat tål "regelbunden nedkissning" även om det bara gäller en kortare tid i "valpstadiet". Tror att det är stor risk att skarvarna sväller och valpkiss sugs in i skivan. En sak om man kan torka upp det någorlunda omedelbart men pölar som kanske ligger en hel natt tror jag medför problem.
 
Tusen tack för tipsen..

Det är en rottweiler/border collie så den blir nog lagom stor.. Jag är inte så orolig för om golvet blir utsliten eller repad.. är nog mer orolig för om pisset rinner förbi plankorna och orsakar illalukt..

Men trasmattor är nog inte så dumt... ska prova detta i alla fall
 
DogsScan3.gif
 
Måste valpen ha tillgång till alla 100kvm innan den blir rumsren? Ni kan inte begränsa utrymmet till något/några rum? Jag förstår din oro över inträngande kisslukt och en (tillfällig) plastmatta är nog det enda som säkert stoppar kisset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.