Vi gör några förändringar i huset och behöver komplettera med lister för golv och tak. Huset byggdes i början av 90-talet av Eksjöhus och listerna finns beskrivna i ritningarna. Jag funderar nu på hur vi ska göra, då jag inte hittar några lister som matchar de befintliga.

En tanke jag har är att köpa helt nya lister till ett av rummen och sedan använda de gamla för att komplettera övriga rum. Det borde också bli billigare än att specialbeställa nya lister som matchar de gamla.

Är det någon som kan tipsa om en butik som har liknande lister?
Om inte, vad tror ni blir smartast? Alla tips uppskattas!

• Närbild av en handsnidad vitmålad list med sliten yta, delvis bortskavd färg och ursprunglig träfärg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av allmogelister från Eksjöhus, inklusive taklist, golvlist, dörr- och fönsterfoder samt fotkloss, för ett 90-talshusprojekt.
    Skapa konto
  • Vita träplankor eller lister på ett bord i ett rum, förmodligen använda för golv eller tak, del av ett renoveringsprojekt i ett hus byggt av Eksjöhus.
    Skapa konto
falkloa falkloa skrev:
En tanke jag har är att köpa helt nya lister till ett av rummen och sedan använda de gamla för att komplettera övriga rum.
Det kommer nog bli bra. Tänk bara på att vara försiktig vid demontering av de gamla listerna så de inte spricker för mycket. Skulle de spricka går nästan alla skador att rädda genom att limma ihop med trälim. Efter målning kommer det se fint ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.