Jag är på jakt efter en robust pumpautomat som klarar att pumpa sjövatten under många år. Pumpen kommer att stå i en pumpgrop i närheten av sjön och trycka upp sjövattnet till ett utkast på torpet.

Vattnet ska primärt användas för bevattning sommartid.

För att få jämnare stråle vore det nog bra med en pumpautomat, där denna skulle kunna placeras i pumpgropen. Det finns draget en 1-faskabel till pumpgropen.

Vad har ni för tips på pumpfabrikat och hur stor tank skulle ni rekommendera att jag skaffar mig.

Tilläggsfråga - Grundfos Scala2 (https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pumpautomat-scala2/) säger sig vara en pumpautomat men ser ut att sakna trycktank. Stämmer detta - och hur kan man isåfall få till ett jämnt tryck i denna pump, utan trycktank)?
 
En trycktank är ju alltid bra för att avlasta pumpen lite, och jämna ut trycket i utkastetden behöver inte vara så stor och dyr...
 
P P-son83 skrev:
En trycktank är ju alltid bra för att avlasta pumpen lite, och jämna ut trycket i utkastetden behöver inte vara så stor och dyr...
Hej, ja en trycktank vore bra. Jag siktar in mig på en sådan.
 
[
Grundfos är ett bra fabrikat och pumpen verkar kompakt och kvalitativ. Frågan är dock om den har en trycktank?

GoC GoC skrev:
Varför inte en enkel Grundfos Jetpump
[länk]
 
B Beape skrev:
[
Grundfos är ett bra fabrikat och pumpen verkar kompakt och kvalitativ. Frågan är dock om den har en trycktank?
Nej den har ingen hydropress, det kan du enkelt koppla till vart du vill på trycksidan. Ett T-rör på slangen och anslut en hydropress. då du verkar vilja satsa på kvalitet så köp en Wellmate hydropress i glasfiber.
https://billigtvvs.se/vvs/hydropres...MI8P-97oGf-QIVbgWiAx3shQ1yEAQYASABEgIUyfD_BwE
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej den har ingen hydropress, det kan du enkelt koppla till vart du vill på trycksidan. Ett T-rör på slangen och anslut en hydropress. då du verkar vilja satsa på kvalitet så köp en Wellmate hydropress i glasfiber.
[länk]
Tack för tips..

Lite ytterligare detaljer:

Jag ska ha pumpen till att pumpa sommarvatten/sjövatten för att bevattna mina odlingar.

Jag hade tänkt att hålla anläggningen helt utanför huset, där jag har en två meter djup pumpgrop nere vid sjön med bredd och längd 90x90 cm (vattenkranen kommer att sitta på en stolpe på tomten). Min pumputrustning kommer att behöva få rum i pumpgropen, så det kan bli tajt med pump + hydrofor nere i denna grop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.