C
Hejsan!

Kommunen har varit ute och kontrollerat rören i området och jag har fått brev hem om att jag måste koppla bort 2 av mina stuprör då dom går ner till avloppssystemet vilket inte är tillåtet längre.

Jag söker lite råd och tips inför hur jag ska göra detta smidigast då det inte räcker med att koppla bort och sätta på ett lock utan jag måste gjuta så det blir ett permanent stopp i röret.


Huset är från -67 och har källare.

Röret som jag måste gjuta igen är av gjutjärn gissar jag på.

Vi har planerat att göra en dränering men inte än på några år så då kan vi ta bort rören helt och göra en bättre och snyggare lösning om det behövs.


1: För att gjuta igen rören så tänkte jag använda någon form av propp som inte släpper igenom bruket/cement och inte går sönder och pluggar igen avloppssystemet.

Men vad proppen skulle vara har jag inte listat ut än.


2: Eftersom det är ett rör på framsidan och ett på baksidan så tänkte jag fråga om min plan för avledning av vattnet sedan.


På framsidan så tänkte jag bara leda vattnet över ca 1m med plattor till gräsmatta med buskar och träd och växter. Det borde klara av att få mer vatten på sig utan att det blir ett träsk där. Här är det bara att se till att det är rätt håll vattnet rinner och ev byta ut några plattor till sådana med kanal i.


På baksidan så är det ~4m med plattor till gräsmattan men det finns en altan som täcker ca 2/3 av huset där och den har 2 stuprör som går ut mot gräsmattan. Jag tänker att jag vill ha bort vattnet så långt från huset som möjligt och då kanske kan använda mig av altantaket. Alltså att jag vänder på hur vattnet rinner i hängrännan så istället för att gå till husknuten så släpper den ut vattnet över altantaket och därifrån går det ut mot gräsmattan.


Är mina tankegångar och ideer helt åt skogen eller finns det smidigare sätt att göra detta på?
 
B
Jag hade tryckt en en trasa, nån gammal handduk eller lite mineralull och gjutit en 2cm tjock kaka av betong överst.

Viktigt att tomten lutar bort från huset, jag har några hängrännor som går ut som gräsmattan och några som går ut till en modern stenkista.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att gjuta igen rören: Tag på dig handskar och knöggla ihop en bit hönsnät till en boll som är lite för stor för röret du vill gjuta igen. Doppa bollen i lösblandad betong och tvinga ned den i röret. Låt det stelna en dag. Dagen efter blandar du jordtorr betong (köp en säck finbetong eller grovbetong, spelar ingen roll vilken), alltså väldigt fast betong som inte rinner och sen lägger du den på hönsnätsbollen och jämnar till med en murarslev eller trädgårdsspade. Klart.
 
Jepp dom börjar nu med att vilja ha bort takvatten fråm reningsverken, dom klara inte en riktig tillrinning som kan bli. det är förståligt. Sen hur man gör med att koppla loss är en annan sak. Det med att gjuta igen är något som dom själva har hittat på. Finns inget om det för övrigt.så, den utsagan är för att när dom kikat en gång till, så finns det dom kopplar tillbaka igen. Det finns slangar som kopplas på stupen och rullas ut, för att leda bort takvatten och det är i mitt tycke tillräkligt, sen gräver du upp och sätter en propp på röret och gräver igen. ingen från kommunen börjar gräva och se hur det ser ut. det är inte fel att ha en del rör kvar för framtiden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Tack för tipsen på hur jag kan plugga rören smidigt. Blir smidigare än vad jag såg framför mig.

Förstår att dom vill man kopplar bort sig eftersom det är problem i vissa områden när det kommer mycket regn.
Lite kul att dom kräver bildbevis på att man gjutit igen röret för att folk kopplar på igen efteråt enligt informationsbladet som var med.
 
Claes Sörmland
Det kan kommunen inte kräva men inget hindrar medarbetarna från att låtsas att de kan det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
inget hindrar medarbetarna från att låtsas att de kan det.
Nåja, för att citera Skatteverket:
"Legalitetsprincipen är ett skydd mot en nyckfull och godtycklig maktutövning ifrån det allmännas sida. Enligt legalitetsprincipen får myndigheterna bara vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen (5 § första stycket FL)."

Men du har nog rätt i att de i praktiken inte alltid låter sig hindras av detta.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nåja, för att citera Skatteverket:
"Legalitetsprincipen är ett skydd mot en nyckfull och godtycklig maktutövning ifrån det allmännas sida. Enligt legalitetsprincipen får myndigheterna bara vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen (5 § första stycket FL)."

Men du har nog rätt i att de i praktiken inte alltid låter sig hindras av detta.
Ja, vad gör man? JO-anmäler?

Jag gissar att avloppsgubbarna på kommunens gatuenhet inte ens förstår att de är tjänstemän som ska följa lagen och borde läsa förvaltningslagen som bordsbön varje dag.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C Clarcsson skrev:
Tack för tipsen på hur jag kan plugga rören smidigt. Blir smidigare än vad jag såg framför mig.

Förstår att dom vill man kopplar bort sig eftersom det är problem i vissa områden när det kommer mycket regn.
Lite kul att dom kräver bildbevis på att man gjutit igen röret för att folk kopplar på igen efteråt enligt informationsbladet som var med.
Kan ni inte använda samma bild och se hur länge det dröjer innan kommunen inser det? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Är det metallrör ända upp över mark, beroende på hur djupt det är, skotta upp, ta bort den raka som går upp. Sen gjute du en plugg som sitter i topp och sätter tillbaka röret, fyller upp runt och lite fina runt med grästorvor Klart färdig för foto. Nu vet jag inte om dom ska ha röret ovan mark, men bara säga, vi kapade nertill och gjöt. röret kvar i mark för framtiden om det behövs. Det går att mixtra till det lite på något vis. Sen utlägg från stupen med rör eller stuprörsslangar.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Kan ni inte använda samma bild och se hur länge det dröjer innan kommunen inser det? 😂
Vore en kul grej att göra med grannarna bara för att se vad som händer.
 
C
J jonaserik skrev:
Är det metallrör ända upp över mark, beroende på hur djupt det är, skotta upp, ta bort den raka som går upp. Sen gjute du en plugg som sitter i topp och sätter tillbaka röret, fyller upp runt och lite fina runt med grästorvor Klart färdig för foto. Nu vet jag inte om dom ska ha röret ovan mark, men bara säga, vi kapade nertill och gjöt. röret kvar i mark för framtiden om det behövs. Det går att mixtra till det lite på något vis. Sen utlägg från stupen med rör eller stuprörsslangar.
Det sticker upp en bit av röret 20cm kanske innan stupröret blir påkopplat men vet inte hur djupt ner andra änden går men det är ner under golvnivå i källaren så det är någon meter som ska grävas.

Den enda instruktion som jag fått är att det ska gjutas igen och att dom vill ha en bild på utfört arbete så de vet att det är gjutet och då tänker jag mig att jag gör minsta godkända ansträngning.
Jag tänker mig att det borde vara mindre risk för andra komplikationer med spillvattenröret om jag bråkar så lite som möjligt med det tills jag ändå ska gräva runt huset och hela rören kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.