Hej! Har blivit alltmer trögt att öppna och stänga garageporten (slagport). Det översta gångjärnet av tre har gått sönder, den brickan som sitter i väggen har en spricka vilket leder till att garageporten hänger snett. Tidigare ägare har tilläggsisolerat porten så den är tung. Porten vätter mot en uppfart som i sin tur sluttar uppåt, mot den gata den ansluter till.

Jag utgår från att jag behöver byta gångjärnet som ser ut att inte bara göra så att dörren förs ut utan även upp. På utsidan är skarven mellan övre och nedre delen snedskuren i brist på bättre ord.

Tacksam för hjälp: vad heter gångjärnstypen och var kan jag hitta en ersättare (bor i Sthlm-området)?

Gångjärn till garageport med synlig spricka i den övre delen, monterad på en svartmålad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
G Grafo skrev:
Hej! Har blivit alltmer trögt att öppna och stänga garageporten (slagport). Det översta gångjärnet av tre har gått sönder, den brickan som sitter i väggen har en spricka vilket leder till att garageporten hänger snett. Tidigare ägare har tilläggsisolerat porten så den är tung. Porten vätter mot en uppfart som i sin tur sluttar uppåt, mot den gata den ansluter till.

Jag utgår från att jag behöver byta gångjärnet som ser ut att inte bara göra så att dörren förs ut utan även upp. På utsidan är skarven mellan övre och nedre delen snedskuren i brist på bättre ord.

Tacksam för hjälp: vad heter gångjärnstypen och var kan jag hitta en ersättare (bor i Sthlm-området)?

[bild]
Det är ett självstängande gångjärn och ska monteras lodrätt. Gångjärnet stänger av sig själv från öppet till stängt läge, med hjälp av gravitationen. Det är den här typen av gångjärn det handlar om: https://www.theofils.se/produkt/Gangjarn-466---sjalvstangande--22249.aspx
 
  • Gilla
hansörjan
  • Laddar…
D Deathtrip2000 skrev:
Det är ett självstängande gångjärn och ska monteras lodrätt. Gångjärnet stänger av sig själv från öppet till stängt läge, med hjälp av gravitationen. Det är den här typen av gångjärn det handlar om: [länk]
Tack, inte så ovanligt som jag trodde då!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.