Jag har köpt en elu mof 96, uppskattningsvis 20+ år gammal, men i fint skicks och med en hel del tillbehör till. Nu är det tyvärr så att jag inte riktigt fattar hur alla tillbehören fungrear och ska monteras, varför jag letar efter en manual att ladda ner till en elu mof 96.

Vet någon var en sådan manual finns för nedladdning? Alternativt om du har en manual och skulle kunna tänka dig att scanna in några sidor och skicka mig?
 
Tack för hjälpen!

Tyvärr så var inte tillbehören med i manualen, ska knäppa några bilder och lägga upp så kanske någon vet hur det funkar.
 
Hej Daniel!

Är det den här Du söker?

5a03c38c.jpg

Jag kan fota av och skicka den information Du söker.

per
 
pernitta skrev:
Hej Daniel!

Är det den här Du söker?

[bild]

Jag kan fota av och skicka den information Du söker.

per
Tack, det var snällt! Fast innan du börjar fota så tänkte jag lägga in ett par bilder på prylar jag inte får rätt på, så kan du se om det står något om det i boken (eller du kanske kan själv) innan du börjar fota.

Bild:

1) Överblick över det lilla fräsbordet.

2) Baksidan av fräsbordets anhåll. En svart ratt som inte verkar ha någon funktion, sitter bara gängad i baksidan av anhållet. Vad har man denna till?

3) Två tvingar. Antar att de är till bordet, men vet inte var de ska sitta och vad de ska användas till.

4) En skruv fastskruvad in i en gängad hylsa, på vilken det sitter en axel. Ser ut som "spännratten" för gapet i en hyvelbänk, fast i miniatyr, har ingen aning om vad denna är till för.

5) Fyra identiska metallbitar, har ingen aning om vad de är till för.

6 och 7) Ett lager fastsatt på en arm. Antar att den är till för att kopiera en kant. Vet dock inte hur den används, eller var den sätts fast.

Tror du att det står någonting om ovanstående i boken? Tack på förhand!
 
  • P4270114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4270120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bild 1 visar Handöverfräs som stationär bordsfräs med vinkelbord. Det horisontella tryckdonet saknas.

Bild 2 visar samma sak, men från baksidan.

Bild 3 visar tvingar som används då man vill montera utrustningen stationärt.

Bild 4 visar ett skruvförband som håller fast styrblocket i samband med fräsning med hjälp av kopierstång.

Bild 5 visar plåtbitar som låser fast benen.

Bild 6 visat kopierstången.

Bild 7 visar samma sak

Bild 8 visat stångcirkel.

Bifogar en bild på tillbehören.

50a87fee.jpg

Återkom om Du behöver ytterligare info.

per
 
Kul med gamla grejer! Har ju några gamla Stanleyfräsar som skall dras igång snart.
 
Tack för hjälpe Pernitta! Tyvärr blir din bild väldigt liten när jag klickar på den, och jag kan inte se vad det står etc - finns det något sätt att göra den större?

Angående bilderna:

2) Vad är den svarta ratten i det övre högre hörnet till för?

3) Hur och var fäster man tvingarna? Är det för att fästa fräsen i bordet, eller för att fästa fräsbordet i ett större bord? För jag tror att fräsen skall fästas i bordet via två långa axlar som man kan trä in dels i fräsen dels på fräsbordets undersida.

4) Var monteras detta skruvförband? Dels i kopierstången förstår jag, men vad ska det mer sitta fast i? Fräsen antar jag - men hur hindrar man då att man råkar vinkla fräsen när man kopierar, vilket får till följd att man inte riktigt får rätt form kopierad - jag förstår helt enkelt inte riktigt hur det hela ska fungera.

5) Det är alltså för att låsa fast fräsbordets ben på ett större arbetsbord?
 
Jag tror att jag klarar att skicka över större bild, men då måste jag E-posta till Dig. Ett alternativ är att jag gör en kopia och skickar den per post.

Under tiden jag väntar på Ditt svar försöker jag skicka några bilder genom forumet.

per
 
Hej Per!

Du har fått ett PM med min mailadress.

//Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.