Det finns några routrar, t ex Asus och Dovado, som pingar för att kolla om WAN-anslutningen över fiber eller till adsl-modem funkar. Gör den ej det så aktiveras USB utgång med modem. Om ping över WAN-utgång kommer tillbaka växlar routern till den fasta förbindelsen igen.

Kruxet är att jag helst vill använda AVM-routrar pga de många telefoni-funktionerna. Så nu letar jag efter hur övervakningsfunktionen kan fås att fungera på routrar som inte har pingfunktionen. AVM kommer snart med en ny modell med 6890 som har fyra lan-portar och en WAN-port. Routern är en kombinerad DSL och 4G router. Om dsl-sync försvinner går routern över på 4G och sedan tillbaka igen till DSL efter en stunds test. Tyvärr så funkar detta bara för DSL för fibern har ingen sync-signal som kan användas för att övervaka att linan funkar.

Fråga: Om jag får fiber genom IP only och abonnerar på internet från en leverantör - vad händer om jag ansluter t ex en pingande Dovado Tiny till en ledig port i mediakonvertern, Får den en egen adress då? Kanske någon med IP Only kunde testa om en extra ansluten router får en annan IP adress som åtminstone kan pingas. Om detta funkar kanske man kan göra något med modemutgången som ger 5 volt över USB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.