HOBBY ARCHITECT
Om nån har tips på en snygg, inte alltför dyr, helst platt och helst avlång vägglampa är jag tacksam för svar. Tycker denna Ikea-lampa är perfekt, förutom att jag inte gillar mönstret. Önskar det fanns nåt enkelt diskret, typ bara helvitt. Men verkar inte finnas.


Måste vägglampor utan sladd monteras av elektriker? Blir la dyrt?

Funderar på att borra ett litet hål i väggen för att sen dra sladden genom till andra sidan och vidare till ett uttag. Men nån sa att man inte får fixa med stickkontakter själv längre. Stämmer detta? Då måste jag borra ett jättehål för att få igenom stickkontakten ju. :(
 
Redigerat:
Åsa Lund
Man borde kunna köpa en glasskiva själv och sätta i lampan?

IKEA; "Du kan enkelt förändra hemma genom att byta till en platta med annat mönster och andra färger."
 
harry73
Det finns inte många lampor som inte kan anslutas till lamputtag eller vanlig uttag med brytare på sladden. Sladderna går att köpa hos ikea eller även ica för den delen
 
HOBBY ARCHITECT
Åsa Lund skrev:
Man borde kunna köpa en glasskiva själv och sätta i lampan?

IKEA; "Du kan enkelt förändra hemma genom att byta till en platta med annat mönster och andra färger."
Jo, fast det verkar dyrt och krångligt.

harry73 skrev:
Det finns inte många lampor som inte kan anslutas till lamputtag eller vanlig uttag med brytare på sladden. Sladderna går att köpa hos ikea eller även ica för den delen
Jo klart, men går det att ta bort stickkontakten och sätta dit igen? Så man slipper borra så sort hål.
 
harry73
Det skulle förvåna mig om man inte kan ta bort sladden och sätta dit en ny sladd ( eller sätta tillbaka befintlig sladd)

Du borde själv kunna pyssla ihop en egen platta. Köp en bit plexiglas i lämplig storlek och fäst genomskinligt papper i önskad färg på den
 
Nej, du får inte dra en sladd med kontakt genom ett litet hål i en vägg till ett uttag i ett annat rum.
 
HOBBY ARCHITECT
Kom på att man kan köpa fönsterfilm och sätta på själv. Man köper nog bara en tom glasbit på Ikea.


KnockOnWood skrev:
Nej, du får inte dra en sladd med kontakt genom ett litet hål i en vägg till ett uttag i ett annat rum.
Skämtar du?
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
...

Skämtar du?
Nej
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Nej
Det är egentligen från vardagsrummet genom köket till matsalen. Finns inga dörrar där emellan, bara öppningar. Min vaktmästare sa en gång att det skulle gå att borra ett hål en anan gång när jag frågade om en annan idé som inte blev av sen. Jag bor alltså i lägenhet (bostadsrätt), inte i eget hus.
 
S
HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är egentligen från vardagsrummet genom köket till matsalen. Finns inga dörrar där emellan, bara öppningar. Min vaktmästare sa en gång att det skulle gå att borra ett hål en anan gång när jag frågade om en annan idé som inte blev av sen. Jag bor alltså i lägenhet (bostadsrätt), inte i eget hus.
aldrig borra hål och dra strömmen till/från ett annat rum
 
HOBBY ARCHITECT
SBH skrev:
aldrig borra hål och dra strömmen till/från ett annat rum
ok, intressant. det gjorde en snickare ja känner en gång. det gäller väl bara att ta reda på var det finns ledningar och så.
 
S
HOBBY ARCHITECT skrev:
ok, intressant. det gjorde en snickare ja känner en gång. det gäller väl bara att ta reda på var det finns ledningar och så.
stor skillnad vad man får göra och vad folk gör bara för att det är enklast så
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
varför får man inte? för att man kan komma åt en ledning? eller för att man förstör för efterkommande av lägenheten. men om man har hus?
 
S
HOBBY ARCHITECT skrev:
varför får man inte? för att man kan komma åt en ledning? eller för att man förstör för efterkommande av lägenheten. men om man har hus?
har att göra med elsäkerhet. finns säkert bättre på elsäkerhet än jag som kan förklara
 
S
skulle du göra så att du gör en fast installation med kulo så kanske man får.
men det borde väl finnas något ledigt uttag i rummet där lampan skall vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.