Hej,

Någon som har en kreativ idé eller kan Attefallsreglerna bättre än mig?
Attefallshusets takterass skulle vara perfekt att ansluta till husets terrass (där husets terrass pga höjden ingår i bygglovet och därmed i byggnaden)...men de får inte "sitta ihop" enligt reglerna.

Indragbar landgång? :)
2cm mellanrum?

3D-ritning av attefallshus intill en större byggnad med terrasser som inte sitter ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte en fällbar brygga, en sådan dom hade över vallgravarna på slotten förr i tiden?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
E
Är det godkännt att bygga ut terrassen från huset in och över terrassen på attefallshuset och lämna 2 cm glipa på höjden? Så anslutningen svävar i luften ovanför terrassen på ena huset?
 
Mig veterligen finns inga regler för hur nära det får stå mer än att man ska kunna underhålla ytan som vetter mot huset?

Måste man ha staket både på terrassen och attefalls eller kan det klassas som säkert om man bara har ett par cm flips alt. En löstagbar "landgång"?
 
Grind i attefallsstaketet, vita staketet fällbart mot attefallhuset. Då tar det 10 sekunder att återställa dem om nån har synpunkter. Grundarna funger som staket mellan husen och den andra biten som vindbrygga
 
J Johan111 skrev:
Mig veterligen finns inga regler för hur nära det får stå mer än att man ska kunna underhålla ytan som vetter mot huset?

Måste man ha staket både på terrassen och attefalls eller kan det klassas som säkert om man bara har ett par cm flips alt. En löstagbar "landgång"?
Enligt BBR får husen inte sitta ihop och det blir i praktiken att taken inte får överlappar då taken räknas som byggyta fast man bjuder på 50cm takfot. Enligt handläggare hos min kommun är derras praxis min 50cm emellan de ytor som skall underhållas. Sedan är det upp till dig att visa att underhåll kan utföras även om de står närmare än 50cm.

Jag skulle titta på något likt en landgång på kryssningsfartyg som går att fälla upp med räcken som följer med upp. Borde gå göra så det smälter in snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.