Hallå!

Osäker på om jag skriver i rätt forumsdel.

Jag har införskaffat mig en Viking 40 som tydligen kräver 1.5m till brännbart material och eftersom taket är för lågt så krävs det att det kommer upp något material som kan ta emot och reducera värmen, funderar då på en spiskåpa med extern takfläkt.
Bredvid vedspisen står våran elspis som har vanlig köksfläkt men den måste bort när vi börjar använda vedspisen, så jag är ute efter en spiskåpa placerad på murstock som kan fånga upp matoset från båda spisarna (ca 100cm bredd), extern takfläkt med styrning i kök och någon sorts belysning vid kåpan.
Huset har självdrag så finns inget tidigare ventilationssystem.

Har fått offert på murad omålad spiskåpa på ca 9000kr fast då ingår ej fläktsystem.

Har sett att fjäråskupan säljer system men inväntar svar ifall de har något som funkar i mitt fall.

Säkerligen någon här som har tips till mig, finns det andra alternativ än en spiskåpa?

Kostnaderna får gärna hållas ner då vi inom kort ska bygga ut och budgeten är tajt.

tack på förhand

Mvh Anders
 
"Ved, Pellets, Flis" heter forumet du nog söker. Där finns de som kan eldstäder och värme. Följer med spänning då jag vill göra något liknande.
 
C CarinaBerg skrev:
"Ved, Pellets, Flis" heter forumet du nog söker. Där finns de som kan eldstäder och värme. Följer med spänning då jag vill göra något liknande.
Tackar, vet du om jag själv kan byta till rätt forum eller måste man vänta på moderator? :)
 
BirgitS
Du kan inte flytta en tråd själv utan du får kontakta en moderator, t.ex. genom att klicka på de tre prickarna under ett inlägg och välja Anmäl för att berätta vad du vill.
 
Hoppsan, verkar som tråden blev flyttad lite tokigt nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.