D
Skall dra in fiber i ett gammalt hus och tänkte använda rören där teleledningarna går till olika delar i huset till att dra nätverkskabel i. Tycker då det skulle vara praktiskt om det fanns en liten trådlös router som kan strömförsörjas via PoE och som har ett uttag för Ethernet och ett uttag för VoIP.

Typ, som produkten nedan, fast jag vill att telefonuttaget framtill skall gå via voip/sip och helst att anslutningen skall vara gigabit (vad är meningen med 300mbps WiFi när den trådbundna delen är 100 mbps?). Någon som vet om det finns något liknande?

http://www.aliexpress.com/item/Mini...support-PPPoE-DHCP-Static-IP/32362205018.html
 
M
Tjena,

Om du nu vill ha en osynlig enhet så tror jag det är smartare att montera den i taket med en servicelucka (INTE i metall :)) - men det är sagt med hänsyn till bra täckning via wi-fi.

Däremot så förstår jag inte riktigt SIP-biten. Du vill alltså att den har inbyggd SIP-analog-adapter om jag förstått det rätt. Vad har du för SIP-leverantör som låter dig köra SIP direkt från en egen okänd klient som inte leverantören själv valt ut?
 
M
Oj - såg nu hur gammalt inlägget var, satt bara och letade efter obesvarade trådar :)

Löste det sig för dig?
 
D
Det är alltid trevligt med svar även om de är lite sena. Jag har flera SIP-leverantörer och alla låter mig köra med vilken SIP-klient jag vill. Är det något problem hos någon leverantör, att man inte får ha sin egen SIP-utrustning? I alla fall så hittade jag ingen sådan router med SIP inbyggt så jag köpte en DECT-telefon med SIP istället. Den är riktigt smidig så man kan programmera vilken SIP-leverantör som används för vissa nummer osv, så det fungerar bra.

Jag har installerat 3 in-wall trådlösa AP. Anledningen till att jag vill ha dem dos-monterade och inte tak-monterade beror på att kabeldragningen är klar till dosor. Till taket skulle jag vara tvungen att dra utanpåliggande kabel i taket. Jag är riktigt nöjd med dem, förutom att räckvidden inte var den bästa i originalutförande. Så på en av dem så lödde jag bort den inbyggda antennen och ersatte den med en anslutning för extern antenn och då blev det väldigt bra täckning och 150 mbps utan problem. Har inte lyckats få 300 mbps att fungera, någon mismatch i konfigureringen mellan trådlös AP och dator antagligen.

ap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GeBe
  • Laddar…
M
Ah ok - kanske bara är jag som inte är uppdaterad på hur dem ställer sig till SIP då. Är ganska säker på att Telia och BBB bara tillät SIP från egna klienter för företagsabonnemang nämligen!
Det är dessutom ganska rimligt då t ex Aastras SIP-telefoner är lite knepiga vad gäller konfiguration.

Nä jag gissade på att takmontage egentligen inte var på tapeten, men det vore tjänstefel av mig att inte rekommendera det ;-)

Det ser ut som att det blev riktigt snyggt i alla fall!
 
M
Den router du länkade till i första inlägget och som ser identisk ut med den du monterat klarar bara 150Mbps förresten!
 
Var är dom inköpta?
 
D
Marcussjogren skrev:
Den router du länkade till i första inlägget och som ser identisk ut med den du monterat klarar bara 150Mbps förresten!
Njae, den är inte riktigt identisk med den routern jag länkade till. Den skall bland annat ha 300 mbps och den har stöd för 3G-sticka in i USB-porten (och det funkar eftersom det är så jag kör nu i väntan på fiber).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.