Hej har suttit och filat lite på en design på ett kombinerad fräsbord/bordssågs station. Tanken är att fräsbordet skall användas som bord till sågen när det inte används samt så är det samma höjd som de andra borden i verkstaden så kommer jag att "docka" det med ett annat bord när behov finns.

Detta blir mitt första större seriösa projekt och ett av mina första med stomme av MDF. Vill ha lite feedback på designen och om det kommer hålla eller inte.

Planerar att foga samman MDF'n med lamellkex och trälim, hur många kex bör man ha per meter?

Bottenplattan kommer vara 45x70 regel för att stadga upp det hela.

Tar glatt imot tankar och ideér
Tack på förhand

CAD-ritning av en kombinerad fräsbord/bordssågs station med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sågar du oftare breda ämnen än långa ämnen är det där en vettig placering av fräsdelen, om inte hade jag nog funderat på att ha fräsdelen som utmatningsbord till sågen istället.

Hålla kommer det nog göra, även om jag föredragit björkplywood framför mdf. Kexa i konstruktionssyfte har jag lite erfarenhet av så det får nån annan svara på. Min erfarenhet av kex är att de mest linjerar bitar och inte bidrar jättemycket till fogens hållfasthet.

Fräsen sitter rätt långt in, vet inte hur du tänkt höja o sänka men den kan bli lite svår att nå reglagen på.

Fräsanhållsspåren hade jag gjort kortare, typ stoppat dom en bit innan fräsens centrum. Det blir lätt att ämnet fastnar på såna här spår 90 grader mot matningsriktningen.

Försök supporta frästoppen med ribbor så nära fräsen det går, tunga fräsar är bra på att få skivor att bukta ner. Vad ska frästoppen va gjord av?
 
Ola C skrev:
Sågar du oftare breda ämnen än långa ämnen är det där en vettig placering av fräsdelen, om inte hade jag nog funderat på att ha fräsdelen som utmatningsbord till sågen istället.

Hålla kommer det nog göra, även om jag föredragit björkplywood framför mdf. Kexa i konstruktionssyfte har jag lite erfarenhet av så det får nån annan svara på. Min erfarenhet av kex är att de mest linjerar bitar och inte bidrar jättemycket till fogens hållfasthet.

Fräsen sitter rätt långt in, vet inte hur du tänkt höja o sänka men den kan bli lite svår att nå reglagen på.

Fräsanhållsspåren hade jag gjort kortare, typ stoppat dom en bit innan fräsens centrum. Det blir lätt att ämnet fastnar på såna här spår 90 grader mot matningsriktningen.

Försök supporta frästoppen med ribbor så nära fräsen det går, tunga fräsar är bra på att få skivor att bukta ner. Vad ska frästoppen va gjord av?
Hej tusen tack var precis denna typ av feedback jag var ute efter, Jag tror placeringen blir rätt bra då jag med nuvarande setup sett att det är lättare att lägga till stöd bakom sågen än bredvid om man skall få det stabilt.

Ang fräsens placering så har jag läst här på forumet att man skall ha den så långt in som möjligt för att få så mycket stabilitet som man kan på bredare bitar, men det måttet är inte satt i sten. samma med spåren samt anhållet. De kommer göras ordentligt när jag kan känna på det.

Bra tipps med ribbor till frästoppen skall lägga till det!
Toppen kommer vara gjord av någon form av kvalitets MDF med typ mellamin bellägning. Är inte säker på vad det är för jag fick den av snickaren som var här då han skulle slänga den pga skönhetsfel. Tillhört någon typ av kök. Känns som väldigt hög kvalité är tung som fan för sin tjocklek jämfört med vanlig MDF och "mellaminet" har väldigt fin yta. Kommer alternativt sätta en 21mm plywood under för att göra det hela med stabilt.

Tack för feedback! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.