Hejsan gott folk,

Tänkte se om någon har en vettig idé att komma med kring hur jag kan få ut följande 'träreglar'. Dem här små klossarna är av imp. Trä och sprider en oönskad doft. Ska riva golvet och lägga in ventilerat golv men funderar på hur jag ska få ut dessa? De verkar gå hela vägen under den regeln som väggen är byggd på. Nu sågade jag bort en bit och tog ut halva ungefär för att lukta på den. Klossen är där det svarta är blev nog lite bränd när jag sågade ut den.

Tack på förhand :)
 
  • Utsågad impregnerad träkloss i golvkonstruktion vid vägg, med synbara sågspån och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis utsågad träkloss i golvet under en väggregel med synliga sågspån och isolationsmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har nyligen gjort samma process i min källare där det var uppreglade väggar rakt på oisolerad betongplatta med sandunderlag.
Mitt tips är att riva ut allt organiskt material som är i kontakt med betongen.
Tyvärr ett stort jobb men ska du ändå lägga ett ventilerat golv så måste allt ut ändå.

Jag gjorde följande:
- Rev ut allt organiskt material
- Flytspacklade den ojämna betongplattan
- Hornbach vita platonmatta för inomhusbruk och kopplade på en fläkt
- Reglade upp med stålreglar på platonmattan och sedan gips (ingen isolering)
- Parkettgolv 13mm blev stabilt och bra direkt på platonmattan.

Hoppas detta hjälpte tankegången lite :)
 
Låte svårt att se, men går väggen ned "bredvid" plattan? Är det själva syllen för väggpanelen du vill bli av med? Om det är så, så kanske det går att bända upp det med risk för att det är murket och mest går sönder. Men om det är impat kanske det håller ihop.
 
H henche skrev:
Låte svårt att se, men går väggen ned "bredvid" plattan? Är det själva syllen för väggpanelen du vill bli av med? Om det är så, så kanske det går att bända upp det med risk för att det är murket och mest går sönder. Men om det är impat kanske det håller ihop.

Har också tagit upp golvet i gillestugan för att få in Subfloor-reglar. Vår platta var extremt ojämn samt väääldigt mycket skit på. Dvs sågspan, spackel och diverse byggrester.
 
Den lilla regeln eller vad man ska kalla den, ligger ungefär såhär.


Tack för förslagen HugoC, är ungefär lite så jag tänkt göra :) har dock problem med att få bort just dem här bitarna som jag bifogat i ritningen
 
  • Ritning av byggnadsdetalj med måttangivelser och markerad del i rött som diskuteras för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är säker på att inte även syllen är av impregnerat trä och luktar illa? Den ser misstänkt fuktskadad också? Det kan även finnas risk att de impregnerade regelbitarna du vill ta bort har luktkontaminerat syllen. Det är tyvärr inte ovanligt.

Annars är det nog bara blod, svett och tårar för att få ut virket. Borra hål och använd stämjärn.
 
Jag är säker, har tagit ut bitar från den på 3 olika ställen långt ifrån varandra och den luktar fint och är i gott skick. Dock håller jag med om att den ser sliten ut på bilden, det är att jag sågade och kämpade med en liten multicutter för att få loss den biten.

Får nog bli något sådant, funderar på att borra 20mm hål ovanför den och försöka med stämjärn, finns nog ingen simplare lösning.

Tack för förslaget :)
 
Hittar du en patentlösning på att få ut sådana bitar är jag idel öra (y)
 
Tänkte bara en kort uppdatering. Jag borrade sönder klossarna och körde lite med tigersåg, det var ett jäkla arbete och tog massvis med tid. Sen fyllde jag hålen med spackel och la nivelgolv med ventilation, ingen doft i huset sen dess.
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.