är det någon som vet vart man kan köpa sådana här påskjutare till bordssågar i Sverige? vill helst inte vänta en månad ifall man köper utomlands...


Gul påskjutare för säkerhet vid träbearbetning med texten "3D WOODWORKING SAFETY PUSH BLOCK" och "NEW".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Just den där hittar jag inte på något snabbare sätt, men om du köper originalet och betalar lite mer https://www.amazon.de/GRR-RIPPER-3D...qid=1593528259&sprefix=Gripper,aps,178&sr=8-6 så kan du få den nästa vecka.

Jag hittade den väldigt billigt hos kiwitools i Skellefteå. Om de går att lita på eller inte får du själv googla fram. Är de ok är det ett bra pris och rimligtvis snabbare än från Tyskland. Om du testar dem får du gärna berätta hur det gick, då jag kan tänka mig att köpa till det priset.
 
Kiwitools funkar bra att handla hos och jag har handlat där både i butik och på webben.
Har också funderat på den som du visar men då jag besökte honom så var de slutsålda.
 
Måste säga att jag är skeptisk till den där tingesten av åtminstone två anledningar.

Jag tycker att det ser förbannat fippligt ut vid fräsningen att hålla på och trixa runt ämnet med hjälp av ett löst handtag; det verkar som att man får lägga för mycket kraft och koncentration på att hålla mackapären på ämnet istället för att bara fräsa sas.
Jag föredrar att hålla i ämnet med händerna och kunna känna hur fräsningen går när jag matar träet förbi stålet. Ett lagom stadigt grepp, koll på var man har fingrarna och var frässtålet är och lugn och fin matning är bäst i mina ögon.
Läste någonstans att man ska ha respekt för maskinerna men att det funkar dåligt om man är rädd för dem. Är ämnet litet så man tycker att man får dåligt grepp om det eller kommer för nära stålet är det säkrast att fixera det i någon form av jigg.

När det gäller att använda påskjutaren på cirkelsåg måste jag säga att jag blir kallsvettig av tanken att föra handen rakt över en roterande sågklinga med bara några hopsatta plastbitar som skydd när klingan går igenom ämnet.
Det spelar ingen roll vad det är för slags plastmaterial — jag tycker att fokus ska vara när det gäller säkerhet att hålla koll på händerna och ha dem på säkert avstånd ifrån roterande klingor, kuttrar och stål. Inte ibland si och ibland så beroende på vad för påskjutare e dyl man använder för stunden, det kan sluta illa om man av trötthet eller stress tänker fel.

Långt inlägg men jag gillar inte den där grunkan...
//Ronnie
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte alls att dom där är fiffiga. Den fiffigaste påsjkutaren är den enkla designen som funnits länge som man gör enkelt av plywood. Två stycken, en för varje hand.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Bara att konfigurera "saken" för ändamålet, verkar vara en vetenskap och sen upptäcker man att man sågat sönder den på grund av fel inställning. Och alla plastmuttrar.
 
Den där påskjutaren ser ut som en fingeramputationsapparat tycker jag.
Den förutsätter ju att man har en såg utan klingskydd och redan det är farligt. Dessutom skall man iväg med handen på en vinglig plastkonstruktion ovanför klingan och det är ännu farligare om klingan hugger i plasten.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
PeterFalun
 
Den där amerikanska påskjutartypen där handen skall passera klingan är inte rekommenderad i europa eftersom den kan tippa framåt så handen hamnar på eller invid klingan om sågen kastar.
Dessutom klyvsågar han på amerikanskt vis mot ett långt anhåll. Om arbetsstycket är det minsta tjurigt kan det klämmas fast mellan anhållet och klingan och kasta. Enligt modern europeisk praksis från 1970-talet och framåt så klyvsågar man mot ett anhåll som inte sträcker sig förbi mitten på klingan. Med undantag för riktigt tunna ribbor som är så mjuka att de formar sig efter anhållet.
USA ligger gott och väl 100 år efter oss när det gäller säkerhet på bordscirkelsågar.

Här är en länk till den första av tre videor som lär ut europeisk praksis med två påskjutare vid behov. Det här handlar om en ganska stor klyvsåg men metoden är den samma på mindre bordscirkelsågar.
del2
del3

Den första av videorna om justersågssäkerhet med samma lärare:

 
Redigerat:
  • Gilla
Tonche och 4 till
  • Laddar…
Den där finns väl på Kiwitools, Amazon (förslagsvis de) och Rutlands. Vet inte vilken som levererar snabbast. Till skillnad från övriga tycker jag den är rätt trevlig till bordssågen. Känns stabil som tusan om man ställer in den (vilket inte är speciellt svårt) och jag tycker man har bättre tryck/kontroll än med två påskjutare ibland, men det beror på vad man pysslar med för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.